onsdag 7 januari 2009

Hur dyrt som helst?

Får studentlitteratur vara hur dyr som helst? Till min fekB nu till vårterminen så anser skolan att vi rara (och inte alltför välbeställda) studenter behöver böcker för 3317 kroOch detta för bara 5 böcker! En av böckerna kostar hutlösa 1559 kr, så mycket skulle jag ju inte ens lägga på stickböcker!

Jag vet att man kan köpa begagnat, men jag tycker oftast inte att priset brukar stå i proportion till slitaget på boken och jag vill egentligen inte alls ha en bok som någon redan kladdat i, det stör bara när jag själv ska plugga.

Jag vet även att kurslitteratur ska finnas på biblioteket för utlåning och även som kursref. Men de utlåningsbara böckerna brukar försvinna direkt och skulle jag lyckas låna en kan jag med största säkerhet inte ha den hela vägen till tentan. Kursref böckerna brukar ha en underlig förmåga att skaffa sig ben och inte alls finnas tillgängliga.

Undrar om det finns någon regel om hur mycket pengar per termin som böckerna får kosta...

Tur att stickningen går framåt i alla fall, snart är det dags för ett ärmlöst foto av koftan!

4 kommentarer:

Malin sa...

Ja det är hutlöst med kurslitteraturen. Jag tror att skolan/lärarna är sponsrade av de som skriver böckerna. Ungefär som läkare och läkemedel!

Jag skrev tidigare ett inlägg som försvann, gällande din kofta, och att du snart är klar då det verkar gå i så rask takt! Och det verkar som jag hade rätt.. Ärmlös idag, klar imorgon. :)

Tack för senast! :)

Ha det gott!
M

Nika sa...

Usch jag minns hur dyrt det kunde vara ibland. Jag vet att yngre "generationer" av psykologklasserna krävt att även böckers pris ska övervägas när lärarna bestämmer sig för kurslitteratur. Jag hoppas det fått genomslag.

Anonym sa...

Alla på jobbet hälsade och tackade för den goda äppelpajen! Vi insåg att vi skulle rulla fram om vi åt allt som blev kvar så jag tog med den.. :)

Och jag har snart en ny turkos tjock mössa!

Anonym sa...

Jag har hört 100kr / gammalt poäng som riktpris, men jag tror inte att det finns fastställt någonstans.