fredag 27 februari 2009

Hur lyssnar du?

Medan jag försöker läsa om organisationsteori och beslutsfattande i organisationer lyssnar jag på grannens val av musik; en blandning av hiphop-aktig rap, rockmusikaler som grease, reggae och popig 80-tals rock strömmar genom väggen och jag hör både bas och sång väl. Det är inte ofantligt högt ljud men tillräckligt för att bitvis få mig att tappa tråden i läsandet. Men det är ju fredag och då är det ju partykväll för grannen. Vissa fredagar börjar han lyssna redan runt 11.00 (som idag), vanligast är dock att han börjar runt 15.00, strax före 18.00 klampas det i trapphuset, dvs vännerna anländer och musiken höjs något. Vid 21-22 tiden är det mest den hiphopaktiga rapen som dominerar och då börjar jag tröttna på det ofrivilliga musikvalet. Ungefär samtidigt som jag bestämmer mig för att gå över och säga till går partyt ut på krogen och allt blir lugnt och tyst. Visst är det härligt med grannar?!

Jag har i alla fall kommit underfund med varför mitt egna, självvalda musiklyssnande har minskat sedan jag blev Sambo för cirka 8 år sedan. Jag och Sambon har visserligen liknande musiksmak men våra lyssningstekniker skiljer sig milsvida åt. Sambon blir sugen på olika låtar och byter ofta skiva efter en eller två låtar. Det är för att inte göra honom helt knäpp som mitt musiklyssnande har minskat; jag är nämligen en "nötare". Jag slänger i en skiva i spelaren och sen kan den spelas om och om igen i flera dagar ibland till och med veckor. Jag lyssnar alltså på en artist och en skiva i taget och nöter musiken tills jag kan text och melodi utantill. Vad jag har förstått så är detta ett sätt att lyssna som inte uppskattas av de flesta...

Hur lyssnar du?


Dream Evil - har vistats i min Mp3-spelare sen strax innan jul
Nejdå jag är inte enkelspårig när jag lyssnar på musik....

3 kommentarer:

Anonym sa...

mer som dig än som din sambo. alldeles för ofta så sätter jag en enskild låt på repeat & nöter ut den.

Heldri sa...

nej, nej, nej, man nöter inte UT den. Man bara nöter tills den sitter och det är dags att lyssna på nästa skiva :)

Nika sa...

Jag är nog som du. Jag brukar lyssna på samma skiva ett bra tag, eventuellt är det 1-3 skivor som snurrar på repeat men aldrig random! Hela skivan i taget tack!