tisdag 3 mars 2009

Ett pockande behov

Jag känner ett pockande behov som växer sig större för var dag som går. Ett alldeles gigantiskt behov när jag tänker närmare efter. Jag förstår faktiskt inte hur jag har klarat mig så här länge utan det jag behöver! Min garderob må vara sprängfylld (eller just nu är den ganska luftig eftersom kläderna av någon outgrundlig anledning ligger på en kartong bredvid garderoben) men den saknar det absolut viktigaste: en enkel, tunn, svart kofta.

Vad skulle jag vilja ha för garn i koftan? Alpacka, bomull, silke, merino eller vanlig ull? De olika garnerna har ju helt skilda kvaliteter och egenskaper. De olika ullsorterna är ju härligt värmande medan bomull och silke kan kännas lite svalare. Alpacka är väldigt trevligt att sticka i men blir det inte lite hängigt i själva plagget? Merino har jag aldrig provat och inte heller silke. Merino och silke kan ju även bli ganska kostsamt men samtidigt ska det ju vara en liten tunn kofta så det kanske inte går åt så mycket garn. Bomull har jag hört ska vara lite motsträvigt att sticka i och svårt att få maskorna jämna.

Vilken modell vill jag ha på koftan? Något enkelt, klassiskt. Inte alltför lång, den ska passa till kjolar och byxor eller ovanpå en klänning. Kanske med något enkelt hålmönster. Ska den vara raglan stickad uppefrån eller nedifrån eller kanske med isydda armar?

Beslut, beslut, beslut... Jag får nog ta och skriva ihop en lista med för- och nackdelar för både garn och mönster. Kom gärna med förslag!

Inga kommentarer: