onsdag 11 mars 2009

Garnfundering

Nu när jag - tack vare den underbara uppfinningen Internet- har hittat den ungefärliga löplängden på det garn som den stora tulpansjalen är stickat i (100g=350m) har jag börjat leta garn.

Visst, garngömmorna är långtifrån tomma här hemma och jag har egentligen lovat mig själv att försöka snåla lite med inköpen för att kunna göra roliga saker i sommar. En tulpansjal kräver ju dock ett tulpanfärgat garn och jag har mest bara melerade garner eller enfärgade men för tjocka. Dessutom så påpekar Sambon att jag har lite tentapengar innestående från de senaste två kursernas tentaresultat och för det tredje så kostar ju inte ett eller två små nystan så där fruktansvärt mycket (om man nu inte siktar in sig på just de garner som ligger runt 300:- för 100g men det gör ju inte ekonomen Heldri).

Så! Jag tror bestämt att jag ska satsa på ett ljusgrått ull-angora garn från Evilla som Sy och Sytt säljer. Ljusgrått och tulpanfärg - hur tänker hon nu, undrar du. Hon tänker växtfärgning såklart! Den 28:e mars är det fortsättning på växtfärgningskursen och med lite krapp, möjligen i kombination med ett snabbdopp i indigo, borde ett ljusgrått garn kunna bli härligt rött eller rödlila - precis som en tulpan. Detta förutsätter ju förstås att Malin orkar vänta ända till slutet av mars...

1 kommentar:

Malin sa...

Jag orkar vänta. :)

Jag ska ju hitta nåt garn själv också ju...

Mjukt och tulpanigt (om det nu innebär tuplanstjälk eller blomblad eller pistiller får vi se)