måndag 25 maj 2009

Blockning av sjal

Ni får snällt vänta en stund till på bilder, de kommer när jag kan visa sjalen "in action"och fylla på med sedvanlig stickinfo. Istället tänkte jag bjuda på en beskrivning av hur jag gör när jag blockar en trekantssjal:
  1. Blöt sjalen (om jag arbetar med luddigt garn, typ mohair eller alpacka brukar jag vänta med att blöta sjalen tills den är utspänd och då sprayar jag den med en blomduschflaska)
  2. Börja med att sträcka ut och nåla fast nackkanten (den längsta kanten)
  3. Sträck ut och nåla fast längs mitten ner till spetsen
  4. Sträck ut och nåla fast respektive sida, vanligtvis nålar jag omväxlande från spetsen och från "snibben" och lite mitt på så att jag är säker på att sidan blir hyffsat jämt utsträckt.
  5. Låt sjalen ligga i lugn och ro tills den torkat
  6. Ta bort alla nålar och njut av din härliga sjal!

Inga kommentarer: