söndag 31 maj 2009

En stickad tulpan

Tulpansjal


Mönster: Tulppaani-kolmiohuivi av Pia Tuononen.
Pia var mycket hjälpsam på Ravelry när jag hade funderingar om hur det fjärde diagrammet skulle läsas och sånt uppskattar vi.

Garn: 2 trådigt angora/ull köpt från Sy och Sytt som jag växtfärgat med röd och blå bresilja. Ganska exakt 155g gick det åt, jag behövde aldrig påbörja mitt andra nystan. Garnet är lite stickigt men det mjukar nog till sig med användning.

Stickor: Addi Lace 4 mm. Hur mycket kan man lovorda en rundsticka? Addi Lace är ultimata för spetsstickning och jag älskar dem!

Stickupplevelse överlag: När väl mönstret var översatt var det slut på svårigheter. Efter ett antal repetitioner av diagram 2 började stickningen kännas lite enformig. En snabb och lätt stickning är det i alla fall och resultatet är jag väldigt nöjd med. Jag ökade antalet repetitioner av diagram 2 från 7 till 11 och fick en perfekt storlek på sjalen för att svepa den om axlarna.

1 kommentar:

Malin sa...

fin, och jag håller med om enformigheten.