söndag 11 maj 2008

Produktivitet

Tjosan, en så här produktiv helg var det nog länge sen jag hade. I vanliga fall är vi ju som jag redan sagt väldigt ofta uppbokade på olika arrangemang stup i kvarten och därför inte hemma så mycket på helgerna alternativt har lägenheten full med folk. Detta är ju väldigt trevligt i och för sig men tenderar att resultera i att inte så mycket blir gjort hemmavid. Det rådde jag bot på denna helg.

Fredagen inledde helgen tämligen oproduktivt; utebliven fikaoas ersattes av en grillkväll hos islänningen med lätt alkoholrus och trevliga samtal.

I går däremot jäklar anamma hände det grejer. I väntan på Tvibita och Lill-M satt jag på balkongen och njöt av värmen medan jag färdigställde krukorna till vardagsrummet.


Så här fina blev de. För en gångs skull lyckades jag få något att bli precis så snyggt som jag tänkt mig. Oftast blir jag bara så där halvnöjd och surig över att mina händer sällan kan lyckas med det jag vill. Jag tror jag har patineringsmedlet att tacka för mycket, det gjorde kanterna precis så där bruna och hmm ja patinerade som jag ville ha dem. NÖJD! (Faten kanske var i största laget, men sambon pratade något om prydnadsstenar och det kan nog funka...)

Jag passade även på att lyssna klart på ljudboken så nu är det bara att låna nästa del och njuta vidare.

När väl Tvibita och Lill-M dök upp sent om sider vid 15-tiden (jag tror bestämt vi har lite olika idéer om vad vi menar med tidigt) blev det rollspel och stickning. Hjärtesjalen växer så sakteliga och jag är inne på mitt andra nystan. Jag har valt att sticka den i alpacka i stället för mohair som det stod i mönstret - jag kommer inte överens med mohair alls - men jag tycker det blir riktigt bra.

Sen ska jag nog sy fast lite pärlor eller paljetter, inte för många men lite lagom så det glimmar lite och livar upp allt det svarta. Jag hoppas att den som ska få sjalen kommer att uppskatta den men det var i alla fall henne jag tänkte på direkt när jag såg mönstret så det är bara att hålla tummarna.

Efter en sen kväll och en kort sovmorgon satte jag imorse igång med att baka choklad- och apelsinskorpor som jag ska ta med till pappa så han kan bjuda på sitt jobb som tack till de som hjälpte mig med översättningen av hjärtesjalens finska mönster. När jag ändå var igång passade jag på att baka Mösefesar. Förutom att de är roliga att säga så är Mösefesar otroligt lättbakade små brödkluttar. Alla ingredienser blandas, jäs 1 timme sedan klafs upp på bakbordet och skära snibbar som slängs på en plåt för att sedan gräddas 5 minuter i 250 grader och sedan stå i eftervärme 10-15 minuter - kan det bli enklare? Effektiv som jag var hann jag även köra en tvättmaskin och en diskmaskin samtidigt, för det är ju så jobbigt och tidskrävande att slå i gång de olika maskinerna...

Jag har ju utlovat bild på min pågående egendesignade ulltröja så här kommer den.
Garnet är köpt på sy- och antikmässan i västerås i våras från Ull och mera. Jag är toknöjd med färgövergångarna och hoppas bara att jag ska få ihop den snyggt med ärmarna. Jag har valt att sticka en enkel raglanmodell utan kruseduller. Enkel mosstickning i nederkanten - that´s it. Varför krångla till det i onödan när det vackra garnet kan få tala för sig?



När man har lite tråkiga kvällar och ingen sticklust kan man alltid roa sig med att göra stickmarkörer. Men man får passa sig bara så det inte övergår i en mani och slutar i tusentals markörer, för hur många behöver man egentligen? Jag räknade med att jag kommer att tappa bort en del, sticka på flera projekt samtidigt som kräver markörer, det är alltid bra att ha för många än för få och kunde helt enkelt inte sluta i tid. Men söta blev de.


Nu är det färd till föräldrarna som gäller men jag får inte glömma potatisen!

1 kommentar:

Malin sa...

Vilken fin produktivitet. Själv var jag nästan lika duktig, men mitt arbete kommer inte att synas, jag har städat bland skokartonger, i garderoben samt skafferi. Som sagt, det syns inte men känns ack så bra.

Ikväll får det bli en tur i spåret hos oss efter visningsturen. :D

Ha det gott!