fredag 25 april 2008

Kryddgrönt och böcker

Här har spenderats studiebidrag i förskott! Idag får jag studiemedlet och igår åkte vi och handlade, logiskt eller hur?!

Det blev lite kryddgrönt till balkongen och en himla massa terakotta krukor som jag ska måla och göra decoupage på till vardagsrummet. Till balkongen blev det: 2 krukor lavendel, rosmarin, curryört, timjan, citronmeliss och gräslök. Senare kommer basilika, tomat och sen kanske lite vanliga blommor. Jag är ju verkligen ingen van odlar så jag börjar lite lugnt, till nästa år kanske jag till och med vågar mig på att förså lite mer ätbart. Just ja jag funderar på att köpa Myrten också.
När jag var liten läste jag Kulla-Gulla böckerna och växten Myrten får mig alltid att tänka på boken "Kulla-Gullas Myrtenkrona" där Kulla-Gulla ska gifta sig. Jag undrar om jag skulle tycka om böckerna om jag läste om dem idag...

Favoritboken när jag var runt 10 år var annars Indianernas fånge av Lois Lenski. Jag vet inte hur många gånger jag lånade den på byns lilla bibliotek, men många var det. Jag vågar inte riktigt läsa om den i "vuxen"ålder för tänk om jag inte skulle tycka om den! I den här bloggen finns bland annat en kort sammanfattning av bokens innehåll. Precis som den bloggskrivaren var jag alltid på indianernas sida. Jag älskade västernfilmer, faktaböcker om indianer, skönlitterära böcker och serieböckerna om Buddy Longway. Ska jag vara helt ärlig är det nog en förälskelse som inte helt släppt sitt grepp om mig. När jag läser Diana Gabaldons böcker i bokserien "Outlander" och handlingen förflyttar sig till 1700-talets Amerika och indianer vävs in i historien så blir jag salig; tidsresor, läkekonst, historia och indianer! Kan man verkligen få så många önskningar på en gång? Just ja, de stickar sockor till höger och vänster också.

Nu fattas bara en regnbågsfärgad soffa så hade detta Dagens boktips varit komplett!

Inga kommentarer: