onsdag 30 april 2008

Impulsiv + ouppmärksam = dyrt?

Att vara impulsiv i kombination med ouppmärksam är tydligen dyrt.
Visste ni att man behöver pass när man åker till Tallinn? Har vätten och hennes sambo pass? NEJ!
En massa surfande på nätet fick mig att tro att det skulle räcka med körkort som identifikationshandling, men ett snabbt samtal till Tallinks kundservice bekräftade att man måste ha pass. Ringa polisen - nej, det tar minst 5 dagar att få ett nytt pass. Hur många dagar är det mellan onsdag och fredag? Ja, inte är det fem i alla fall.
Ett provisoriskt pass kan ordnas, men inte på vättens hemort! Typiskt... Vidarekopplad till Västerås polisen - tjoho, där kan man få ett provisoriskt pass (giltigt för en resa).

Eftersom bussen går ifrån Västerås så borde det här gå att ordna på fredag, ett provisoriskt pass kan man tydligen få på direkten. Men - ja, det finns ett litet "men" - det kostar 980 kr, dvs 1960 kr för mig och sambon. ( För den sifferintresserade : ca 22% av mitt Csn) Det är ju lite ironiskt att dessa engångspass ska kosta mer än själva resan! Fast å andra sidan så tror jag att det skulle svida mer surt i hjärtat att bli tvungen att stanna hemma och "bara" förlora resekostnaden. Jag har ju ställt in mig på att få åka.

Nästa gång ska jag vara mindre impulsiv och hinna skaffa riktiga pass till oss. Jag kan slå vad om att inte en kotte på hela resan kommer att vilja titta på våra dyra provisoriska pass! (Kanske skulle fråga polisen om det är öppet köp på passen ifall det visar sig att de inte behövs för identifikationskontroll när allt kommer omkring).

Nu ska jag snart åka och träna, anteckningarna är renskrivna, jag har läst kap 11 i "Vår ekonomi"och kycklingen ligger och tinar. När jag kommer hem blir det marinering, dusch, övningsuppgifter, tvätt och packning - sen är det helg ända till på måndag!

1 kommentar:

Malin sa...

Trevlig blev det i alla fall.

Hälsningar M