onsdag 23 april 2008

Nya dofter, nya garner

Det är så fantastiskt mycket ny vår i luften så jag blir alldeles yr. Jag är glad att jag inte lider av några allergier utan gladeligen kan andas in alla underbara dofter av blommor, uppvärmd asfalt, nyhuggen gran, fuktig jord och hrm avgaser. Nåja alla dofter kanske inte är lika underbara men de luktar i alla fall...

Det är något speciellt med våren - en känsla av pånyttfödelse - som får det att spritta i mina ben, mina fötter att längta efter känslan av gräs mot bara tår och mitt luktsinne att fröjdas. Jag blir så sugen på en massa nytt när solen tittar fram: nya klänningar, nya strumpbyxor, nya balkongmöbler, nya växter, nya stickningar, nytt nytt nytt. Det får bli att sätta mig ner en kväll och göra lite prioriteringar, för jag har då inte råd att köpa allt jag vill - men vem har det? Jag tror att lite nytt till balkongen så den blir mer inbjudande får stå överst på listan, i alla fall växter. Jag är sugen på lavendel och kryddor, jag kanske skulle försöka mig på att odla lite matnyttigt på balkongen i år till och med! Någon ny stickning får det inte bli, jag ska göra klart de jag håller på med och sedan påbörja nytt av det garn jag har ligger.

Apropå garn så fick jag hem mitt underbart mjuka Visjögarn i mörk karamell igår samt mina fina Rosenträstickor från Garnhärvan. Jag vet att jag gjorde ett bra val med mörk karamell. Jag skulle aldrig ha blivit nöjd med mullvadsbrunt i kombination med ljusgrått i en dragspelsbasker, alldeles för färglöst för mig. Nu blir det mörk karamell till det mullvadsbruna och det känns bra.
Stickorna kändes ovant stora (4mm) eftersom jag mest stickat med 2-2,5mm den senaste tiden. Men jag tror att de kommer att ligga till sig i handen bara jag hittar rätt antal maskor till ärmarna på min tröja.

Nu måste jag nog allt plugga lite så jag hinner med dagens beting och kanske kan få möjlighet att sticka lite efter träningen ikväll...

1 kommentar:

Malin sa...

Visst är det härligt med våren. Jag som sitter på jobbet med en härlig bunkerkänsla och tänker om jag jobbar på mycket nu så blir det säkert fint till helgen går dock säkert på en nit.

Det är bara hojta till när ni vill spela Guitar Hero. :D En duell går alltid att ordna om vi bara ser till att ha dubbla guror.. :D

Det ser ut som att sambon och jag ska ta en "sista minuten" kryssning till Tallin nästa helg. Om det nu finns platser kvar. Hoppas vädret är fint då!