tisdag 25 november 2008

Lycka av olika slag

Tänk att man kan bli lycklig över småsaker: snön som yr kring knutarna, mjuka lakan mot tårna, de nya julgardinerna som hänger på tvättställningen, planeringen av kommande pyssel och stickningar, en vacker himmel och andra världsliga ting.

I fredags efter att suck-och-pust-arbetet hade lämnats in tog jag en ordentlig repa på stans secondhand-butiker. Gardiner till kök och vardagsrum, en rejäl linneduk och julig löpare, 11 meter vackert band till Sambons medeltidsutstyrsel och en ljustake i mässing gjorde mig löjligt lycklig och nöjd. (Bilder kommer när hemmet har blivit ombonat inför julen och allt är på sin plats.) Ett fikabesök hos Ravn med Dr D var inte heller fy skam.

Idag blev jag lycklig av att byta från Denise till Addis lace stickor i julklapp #2. Nu går det mycket lättare att sticka och jag hyser därmed förhoppning om att den ska hinna växa en del innan julafton.

I eftermiddag är det genomgång av tentan följt av storhandling för att fylla på de snart tomma matförråden och sedan skulle det förvåna mig om det inte blev några varv stickade framför desperata hemmafruar.

Lycka, bullar och saft! Snart är det dags för lussekatter förresten...

3 kommentarer:

Malin sa...

Den här julen kommer bli så konstig! Men det känns lite mysigt att få börja tiden i nya huset med just julgardiner, snöskottning och julbelysning. Just ja, julbelysning till sockertopparna på framsidan. Såna måste man ju ha!
Jag tror ett besök på Myrorna är inom räckhåll... Synd att jag är så hängig idag, annars hade det varit ett trevligt avbräck!

Heldri sa...

är det något särskilt ni behöver till huset? något jag ska hålla ögonen öppna efter på mina loppisrundor?

Anonym sa...

Tänkte kika efter lite julgardiner, och sånt är ju så personligt.. I övrigt vet jag inte vad vi kan behöva till huset. Så svårt att säga när vi aldrig ägt hus.. :)

Jag vill ha snygga espressokoppar, men samtidigt vill jag ju använda de moccakoppar jag fick av mamma, så det är lite kluvet..

Dagens verifieringsord: hobilly