torsdag 3 december 2009

Herman and the kisselutts

Ikväll passade jag på att baka kisselutter (lussekatter) och saffranslängder med vit choklad i medan Sambon roade sig med krigsspel tillsammans med grabbarna. Vetemjölet var oförskämt nog att inte räcka så grahamsmjölet fick rycka in på slutet - kanske inte helt lyckat men heller inte äckligt...

Monnicka och Argan stannade på en kopp kaffe och lite spel under kvällen. Kvar lämnade de Herman. Herman är en kedjedeg. En surdeg som dag 9 matas igen och sedan delas i 5 delar varav 4 lämnas vidare tillsammans med skötselråd för Herman. Den 5 delen bakar man en kaka med äpple, nötter och kanel i på dag 10. Idag var Hermans 4:e dag i livet så jag fick mata honom direkt. Om någon skulle känna en våldsam längtan efter en Herman om ungefär 5 dagar är det bara att hojta (förutsatt att jag inte råkar ta livet av honom innan dess förstås).

3 kommentarer:

Malin sa...

Det låter spännande med en Herman. :)

Heldri sa...

åh, en spekulant! Räkna med en Herman om 6 dagar eller så...

Malin sa...

hur ska vi lyckas med det då.. 6 dagar, det är ju mitt i veckan, eller hur?

Ha det så trevligt imorgon förresten. Själv ska jag hem på lyxmiddag, sova, yoga, fira er andra kusins son.. Mycket nu.. Längtar efter yogan. Förutom att den är kl 0930 imorgon bitti. Suck