söndag 13 december 2009

Handlovar

Celty mitts


Mönster: Celty mitts av Anja Nussbaumer med bloggen Anjas world. Jag hittade mönstret via Ravelry, stick-communityt som jag bara upptäcker fler och fler fördelar med.

Garn: Tvåtrådigt garn från Estland, inköpt i Visby under medeltidsveckan förra året. Garnet var ursprungligen tänkt att bli en kofta och eftersom jag har tre stora härvor så borde det fortfarande räcka. Jag har i och för sig inte vägt handlovarna men det borde inte ha gått åt en fjärdedels härva ens. Garnet har fina skiftningar som faktiskt är ganska mjuka i övergången och vare sig för korta eller långa.

Stickor: Addi Lace 3mm.

Stickupplevelse överlag: Det tog en stund innan jag fattade vad sjutton jag höll på med vid flätstickningen. Att aviga maskor helt plötsligt ska bli räta och vice versa är inte något jag är van vid. Efter en stund fick jag kläm på det och då gick det lättare att sticka. Garnet är inte mjukt som merinoull, men heller inte stickigt så det var en helt okej upplevelse ur den synpunkten.

Vid närmare eftertanke skulle det inte skada om garnet räcker till både en tröja och en sjal för att matcha.

Passar även på att visa upp en av de snygga muggarna jag fyndade på loppis i går.

3 kommentarer:

~●Helena Pettersson●~ sa...

Jättefina. :)
Gillade muggen också.

Heldri sa...

Helena-rutan: Tack!

Toril sa...

Så snygga.....å varma säkert