tisdag 14 juni 2011

Att lära gamla hundar sitta...

Ordstävet säger ju att det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Har du prövat att få gamla farbröder att lyda? Det är etter värre! Varken Farmor eller jag tycker att det är en sån där förskräckligt bra idé att Farfar ska klättra runt på verandataket för att sopa rent. Tror ni att han lyssnar på oss? Nej, just det...

Tror ni mig om jag säger att mannen på bilden fyllde 87 år i torsdags?
 Efter att ha lyssnat på ljudet av sopborsten mot plasttaket ett tag hör jag hur ljudet ändras och inser att gubben nu har klättrat upp på stugtaket. Krypande på alla fyra tar han sig över nocken mot skorsten, tar tag i skorstenen och ställer sig upp. Med handen på skorstenen står han stadigt och kan se sig omkring, först ut över sjön på vår sida av viken sedan ut mot udden och sedan över åsen. Samtidigt som jag kanske tycker att man inte borde klättra på taket när man är 87 år gammal så är det en ganska mysig syn att se Farfar njuta så av utsikten från sitt livsverk.


När han fick syn på mig med kameran säger han:
"Ska jag balansera på nocken för dig?"
"Nej, det tycker jag inte alls att du ska!"
"Jo, titta här!"

Och så balanserade han över nocken medan jag stod nedanför med hjärtat i halsgropen. Nej, det går nog inte att lära gamla hundar att sitta...

5 kommentarer:

disa sa...

Vilken härlig farfar du har!! Men jag förstår du var rädd, det skulle jag med ha vart. =)

Heldri sa...

ja, han är en riktig krutgubbe på gott och ont! :)

Dea sa...

Han är ju inte riktigt klok. Men visst är det härligt att han är pigg och vill njuta av hela stugan. Hur går det med utvecklingen av stugan? Är det gång med toa?

Heldri sa...

Dea: jag vet faktiskt inte riktigt. Jag har hört nåt mer sen förra sommaren. Sökte just på kommunens hemsida men kunde inte hitta någon aktuell information heller.

Hedvig sa...

Ha ha, härlig farfar! :)