lördag 27 december 2008

Julklapp #2


Laminaria

Mönster: Laminaria av Elizabeth Freeman
Garn: Ungefär 1 ½ nystan entrådigt ullgarn från Kampes i olivgrönt köpt från Garnkorgen
Stickor: Denise st 3,75 mm och sedan mer passande Addi Lace st 4 mm

Stickupplevelse över lag: Klurig, mycket klurig. Det kändes som det mest komplicerade jag stickat och det tog en stund innan jag fattade åt vilket håll jag stickade sjalen. Samtidigt var det en härlig utmaning. Jag följde mönstret till punkt och pricka helt utan ändringar och jag stördes faktiskt inte av asymmetrin i första mönsterdelen. Jag tänker hävda bestämt att ingenting är svårt eller omöjligt inom stickning, det är bara mer eller mindre komplicerat (som inte alls enbart är en synonym för svårt!). Sjalen blev stor och härlig och inte det minsta pinsam, det var på gnällen att mina två pusselmattor räckte till. Nålandet av alla spetsar fick mig återigen att önska att jag hade några blockingwires...
Garnet var lite strävt men inte så det blev otrevligt. Härlig färg som verkligen var olivgrön. Mycket passande för mottagaren och väldigt bra till mönstret, synd att jag själv passar så illa i grönt.

Mottagare: "Svägerskan" Malin

3 kommentarer:

Malin sa...

Och Malin säger TACK!

Den är supervacker, och mycket uppskattad!

Heldri sa...

så roligt! Det märktes nästan på juldagen att sjalen var uppskattad...

ju mer jag tittar på bilden desto mer sugen blir jag på en egen. Jag lutar åt en vinröd eller varm lila

Malin sa...

Sjalen är nu ordentligt invigd, på en utetur. Varm. lite sträv, men inget som stör!

Nu sitter jag och surfar nedkladdat med mjöl och potatisklägg. Här ska lagas palt.

:)