måndag 29 december 2008

Mössor


Dragspelsbasker

Mönster: Dragspelsbasker från Östergötlands ullspinneri
Garn: Visjö från Östergötlands ullspinneri i färgerna Mullvad och mörk karamell. Av resterna funderar jag på att sticka pulsvärmare som matchar mössan. (Ett garnpaket med mönster och garn till baskern kan man köpa via Garnhärvan.)
Stickor: Rundsticka och strumpstickor 3 mm

Stickupplevelse över lag:Den gick fort att sticka, inga svåra moment här inte. Men urk vad tråkigt det är att fästa trådar. Jag struntade i att låta grundfärgen löpa med hela vägeneftersom jag inte förstod nyttan med det (den som vill får gärna förklara varför man skulle låta den ena färgen löpa med men inte den andra...) utan jag klippte av tråden vid varje färgbyte.

Garnet är härligt mjukt och följsamt. Underbart är ett annat ord. Om man inte vet vad man ska ge mig i födelsedagspresent eller julklapp nästa år så är ju Visjögarn ett hett tips (eller ett studiebesök på spinneriet).

Troligtvis tappade jag masktätheten ganska fort för mössan blev väldigt stor åt alla håll och kanter. Jag tovade den lätt i maskin på 40 grader och nu sitter den som ett smäck och är dessutom mer vindtät!


Det är inte lätt att fotografera svart så det blir bra...

Baroness beret

Mönster: Baroness Beret av Susan Power
Garn: Novita från Sju bröder köpt på Rusta (rest från när jag provstickade till en döskalleväska i höstas för att se om garnet ville tova sig i maskin - det ville det inte). Inget mästerverk av garner men fullt dugligt.
Stickor: Denise st 4mm samt underbara rosenträstickor 4 mm när det blev för tight för rundstickan.

Stickupplevelse över lag: Rolig, lagom utmaning som Tv-stickning. Jag la upp och stickade resåren medan jag såg slutet av Nalle Puh och Heffaklumpen sedan stickade jag klart mössan till Fanny och Alexander. Så jag skulle uppskatta sticktiden till ungefär 7 timmar.

Baskern sitter verkligen perfekt och är söt och lite retro. Lagom stor och med lagom mycket pös.

Inga kommentarer: