onsdag 15 oktober 2008

Färdig döskalleväska för leverans

Döskalleväska

Mönster: The Pirate Queen´s booty bag av Pat Knight, med vissa egna ändringar
Garn: Arctic i svart och rött. Tror det kan ha gått åt 16 eller 17 nystan, jag fick i alla fall köpta till fler än jag gjorde till den förra.
Stickor: Denise st 6 mm

Stickupplevelse över lag: Andra gången var kanske inte riktigt lika underhållande som den första. Nyhetens behag hade kanske lagt sig lite. Det var dock roligt att göra lite egna ändringar och jag blev väldigt nöjd med dem. Som ni ser har jag lagt till ett litet band av rutor istället för de små skallarna och istället satt de små skallarna längsmed axelremmen som på denna väska är längre, bredare och bara en tillskillnad från originalväskan. Jag misstänker att det var denna ändring som åt mest garn för i övrigt är väskan ungefär lika stor som originalmönstret.

Som ni ser på bilderna från före och efter tovning så krympte väskan ganska mycket. Tyvärr stämde mina beräkningar inte riktigt riktigt. Jag hade mätt de små skallarna på min väska för att uppskatta hur mycket de skulle krympa och sedan räknat ut hur många jag skulle behöva för att få en tillräckligt lång axelrem. För att vara på den säkra sidan stickade jag sedan till en skalle på var del av remmen (dvs 2 skallar eftersom remmen stickas från var sida av väskan och sedan möts på mitten). Min tanke var: bättre att bli tvungen att klippa av lite än att remmen blir för kort. När väskan var färdigtovad konstaterade jag att två skallar behövde offras från remmen för att den skulle få bra längd. Lite tråkigt extra arbete i och för sig, men å andra sidan vet jag inte hur jag skulle göra om remmen blivit för kort , better safe then sorry.

Jag tycker fortfarande att dubbelstickningen är väldigt rolig och grymt praktisk. Vi får väl se vad mer man kan hitta på med tekniken...

1 kommentar:

Malin sa...

Ytterligare ett avklarat projekt. Rassel rassel. Härligt värre!
Jag har inte kollat på ett blivande projekt åt mig själv, men tänkte kanske ta en tur förbi nån sån där härlig garnbutik och se lite vad de har för garn. Vet att jag vill göra pulsvärmare som första projekt.