söndag 4 september 2011

Annorlunda tillagning


Mums! Visst ser det gott ut?! 

1 burk kondenserad mjölk får sjuda i 3 timmar. Se till att det alltid finns vatten så det täcker burken. Skulle burken glömmas bort och få torrkoka kan det bli en liten explosion och du får torka kletig sörja i hela köket. Om du inte glömmer bort burken får du i stället det här:


 Manjar (uttalas manchar med spanskt sche-ljud) även kallat dulce de leche. Jag säger manjar eftersom det var min chilenska kompis mamma som lärde mig konceptet. Det blir lite som en väldigt söt kolakräm som funkar till de flesta bakverk.

Häromdagen blev det rulltårta:
Gör rulltårta enligt recept men tillsätt apelsin/morots marmelad i smeten. Medan kakan gräddas kokar du upp lite mjölk och blandar i potatismjöl, socker och kakao till en tjock krämig smet.
Strö kokosflingor och strösocker över ett bakplåtspapper och stjälp upp kakan på det.
Bred manjar och kakaosmet över kakan, sprinkla även över lite kokos.
Rulla ihop och låt svalna innan du njuter i lagom tjocka bitar.


Den chilenska mamman brukade annars göra en tårta som jag tyckte var väldigt god, den är dock väldigt söt.
Varva mariekex, manjar och vit kräm (uppkokad mjölk, potatismjöl och socker) i en form. Bred vispad grädde på översta lagret. Låt stå en stund i kylskåp så kexen blir gosigt soggiga, toppa med skivad banan och kokos innan tårtan serveras.

Ibland fick vi även kalla pannkakor med manjar till efterrätt av den chilenska mamman. Mums!

Andra spännande saker jag fick pröva när jag i tonåren spenderade mycket tid hos min vän var komage, pumpaplättar i sirpssås, någon iste variant med korn och aprikoser samt underbara piroger (empanadas). Pirogerna och manjar är nog det jag har tagit med mig i min egen matlagning. Pumpaplättarna var goda men de har jag ingen aning om hur de gjordes, lika så isteet. Komagen var nog ingen höjdare faktiskt...

4 kommentarer:

4U2 sa...

Manjar är en riktig favorit, äta direkt med sked :)

Hedvig sa...

Oh, har aldrig hört talas om Manjar... men så är ju inte jag någon stor matlagerska/bakerska heller. ;)
Gott såg det ut i alla fall!

Kram

Heldri sa...

4U2: Jag upptäckte att jag dresserat min sockerråtta så pass att jag nu tycker manjar är aningens för sött utan något till :)

Hedvig: Tja, manjar är inte särskilt svårt att lyckas med. Så länge man har lite tid på sig (3 timmar) och inte glömmer bort kastrullen är det inga problem.

Anonym sa...

Cool sida, dem där pumpa plättarna brukar jag laga till halloween. Dem är sååå goda med farin socker syrap på lr manjar :D

Dem heter Picarones på spanska :-))