torsdag 22 september 2011

Kvällens handarbete

blir av det hårda, fast ändå mjuka, slaget: smide!

Trots att jag förstår varför, så är det ändå sjukt fascinerande att eld kan få hård metall att mjukna. Jag har alltid fascinerats av eld, lågor och ljus så att ässjan lockar förvånar mig inte. Att det dessutom var riktigt roligt att försöka och faktiskt lyckas forma metallen som jag tänkt var en ren bonus.

Förhoppningsvis hinner jag göra färdigt min hasp och två märlor ikväll så blir det bildbevis i morgon.


Sen funderar jag lite på varför ordet handarbete oftast för tankarna till den mjuka, "kvinnliga" slöjden medan hantverk oftare appliceras på t.ex. träslöjd eller smide, traditionellt "manliga" handarbeten. Handarbete är något man sysslar med lite så där för sig själv medan hantverk det är fina grejer det, prima kvalitet och så vidare. Eller är det bara jag som upplever en skillnad i andras ordbruk?

Arbetar man med händerna så är det väl ett handarbete oavsett om det är mjukt eller hårt material?
Att brodera en duk med tunn tunn silkestråd är väl lika mycket hantverk som att svarva en ljusstake?

Sen kan man få handvärk också, men då har man oftast överansträngt sina arbetande händer *ler*

3 kommentarer:

disa sa...

Jag håller HELT med dig!! Vad spännande med smide, tycker det är väldigt roligt att se på medans folk handsmider. =)

Dea sa...

Vad kul det var igår! Gick helt klart över förväntningarna. En dricka är inköpt och öppnaren ska testas ikväll :)

Nika sa...

Hmm intressant det där med handarbete kontra hantverk. Hade inte tänkt på det tidigare. Handvärk är jag dock bekant med, både som en konsekvens av handarbete och hantverk:-).