tisdag 13 september 2011

Loppisfynd

Det första jag tittar efter när jag är på loppis är handarbetsböcker. Ibland har jag tur och hittar riktiga pärlor bland alla grälla stickböcker från 80-talet. I somras gjorde jag två såna fynd.

Först en bok om virkning som jag hittade på en loppis i Lindesberg



Den har tydligen kostat 29:50 på konsum, men jag betalade bara 5 kr vilket var hutlöst billigt!

Boken var en riktig guldklimp med massor av olika mönster:

Flera olika rutor

Ränder på tvären och längden

Flera spetsar och bårder

Massor av strukturmönster

Och ett avsnitt med krokning
På Gotland stannade vi ett antal gånger på loppisar längsmed vägarna. Hade folk haft vett att sätta ut loppisskylten några meter innan det är dags att svänga hade vi besökt ännu fler... Hur som helst,i en loppis-lada hittade jag en trevlig liten bok om band.

Av störst intresse var ett avsnitt om brickvävning!

I den ladan fanns det mycket roligt som kunde ha fått följa med hem. Bland annat en väldigt vacker teservis för 60 kr, men det var första dagen på resan och det kändes tveksamt att keramiken skulle vara hel och fin när vi kom hem...

1 kommentar:

disa sa...

Jag är likadan, kollar alltid efter handarbetsböcker. Härliga fynd du gjorde! =)