fredag 2 september 2011

Babykoftor


  Old speckled bean  



Mönster: Eget, helt improviserat. Blir spännande att se om det kommer att passa Brorsbarnet nån gång eller om proportionerna blev konstiga.


Garn: Det är i mångt och mycket garnet som bidragit till projektnamnet Old speckled bean. Old speckled hen finns det ju en ale som heter och det var det första som ploppade upp i huvudet när jag tänkte på spräckligt...
Old: det blå garnet är återvunnet från en tröja Svärmor stickat och jag har ingen aning om vad det är för blandning.
Speckled: det spräckliga garnet är raggi från Järbo
Bean: Malin kallar än så länge mitt blivande brorsbarn för Bönan.

Det är tänkt att komma ett par blå byxor, ett par spräckliga sockor och en hjälmmössa i samma garnkombination. Ett litet matchat babyset helt enkelt. Än så länge är det bara koftan och sockorna som är stickade.

Stickor: Denis nr 7, dvs 4,5 mm

Jag tror att knappar i samma brandgula färg som knappnålarna skulle bli fint


  Fàilte!  

Gäliska, uttalas foltsche och betyder välkommen!


Mönster: Eget, improviserat. Jag blev väldigt nöjd med det enkla i rät- och slätstickningen som kompletteras av flätor i raglanökningarna. Som ni ser beslutade jag mig för att låta ärmarna vara korta när garnet tog slut. Det kan nog bli bra med en långärmad body eller liknande under.

Garn: Raggi från Järbo, sensommarens favoritgarn? Ett nystan räckte precis till en ärmlös kofta.

Stickor: Denis nr 7, dvs 4,5 mm

Sen tänkte jag låta Bror och Malin bestämma knappar när de vet vilken typ av böna de fått. Dessa varianter finns hemma:

6 röda glasknappar kombinerat med en hjärtformad plastknapp

Röda plastknappar med lite struktur

De röda plastknapparna kombinerat med svarta knappar

De svarta knapparna har som en fyrkant i sig

De röda plastknapparna kombinerat med blå/röd spräckliga knappar

De blå/röd spräckliga kombinerat med ljusblå

De blå/röd spräckliga kombinerat med grå /blå

Olika kombinationer av de röda, de spräckliga, de ljusblå och mörkblå 
Man kan verkligen experimentera med knappar i en evighet om man så vill.

Givetvis får ni (Bror och Malin) lika gärna köpa egna knappar om ni hellre vill det. Det finns ju många roliga knappar i butikerna, olika former, motiv, färger, material mm. Med bruna knappar skulle koftvästen kanske passa fint till tröjan med ugglor (förutsatt att storlekarna passar Bönan samtidigt).

Stickupplevelse överlag: Det är så himla roligt att sticka barnkläder! Det går fort, storleken är ypperlig för att experimentera med mönster eftersom det inte är så mycket att repa upp om det blir fel och dessutom är det perfekta projekt för restgarner. Nu håller vi tummarna för att någon av koftorna ska passa på brorsbarnet under hösten/vintern.

3 kommentarer:

Malin sa...

För mig lutar det åt röda och rödblå knappar. Men Kärleken får bestämma!

Hedvig sa...

Oerhört söta! Jag gillar att du blandar knapparna sådär, det känns lite busigt. Precis som barn ska va! :D

disa sa...

OTROLIGT söta koftor du har stickat!! Verkligen jätte fina. =)