måndag 28 juli 2008

Klappgarn fyndar

Det drar så sakteliga ihop sig för medeltidsvecka och semester. Manteln är färdig bandad, ikväll ska jag sy om ärmhålet på en överklänning så att båda axelbanden blir lika breda. Sambon ska stryka tyg och klippa ut bitar till en tunika och ett par pluderhosor till sig, sen får vi se hur mycket vi hinner sy i veckan.

Veckoplaneringen ser ut som följer:
  • Måndag:jobba 8-15, klippa ut kläder, kanta ärmhål
  • Tisdag: jobba 8-15, gratta Sambons syster, handla till pirogbak, brodera lite på överklänning om tid finns
  • Onsdag: baka prioger innan värmen slår till, handla garn och bildelar, sy, tvätta klänningar och tunikor
  • Torsdag: jobba 8-15, sy klart om inte Sambon hunnit, packa det mesta
  • Fredag: jobba 8-15, eventuellt paniksy om inte allt är klart, packa det sista, försöka sova lite sedan åka mitt i natten.

Dessutom ska Sambon försöka klämma in en ordentlig genomgång av bilen, därav inköpet av bildelar. Lite filter ska bytas, nya fästen till avgasarröret behövs, vätskor ska kollas och så vidare. Det absolut viktigaste i veckan (förutom de kläder som ska sys) är att påbörja min semester stickning, därav garninköpet på onsdag. Jag tror attdöskalleväskan kan bli lite klurig i och med att jag aldrig stickat i flera färger förut men den bör definitivt hålla mig vaken på väg till färjan!

Jag bara måste visa mitt senaste loppsfynd!
Jag svängde förbi Myrorna på vägen hem ifrån jobbet idag. Tanken var att jag kanske skulle kunna hitta några sandaler som funkade hyffsat till medeltids- kläderna. Inte ett enda par vettiga skor hittade jag, i alla fall inga som passade mina fötter. Däremot hittade jag en halv kasse bomullsgarn. 12 nystan vinrött, 1 gult, 1 mörkblått, 1 ljusblått och 1 grönt. Enligt kvittot som låg i påsen är garnet inköpt hos Ringmurens hemslöjd i Visby den 2 juli 1998 för 432:-. Själv fick jag betala hela 30:- för alltihop - som hittat! Jag hoppas att det ska passa till en av topparna jag förälskat mig i ur senaste Allt om handarbete.

1 kommentar:

Malin sa...

Kul fynd på Myrorna, de kan vara lite bra att ha..

Fy tusan vad varmt det är.. Men en god anledning att lapa gott importerat vitt vin och ha det finers. ahh..

Lycka till med alla förberedelser!