fredag 11 juli 2008

Slutspurt!

Ett kvällspass och ett dagpass sen far vi! Badning, grillning, bryggbygge och lugn och ro - here I come! Tack och lov har jag inte lyckats längta ihjäl mig, men det har varit nära vill jag lova. Tur att jag har kunnat distrahera mig med stickning och bra böcker. Boleron är färdigstickad, bilder kommer när den är monterad och en kant är virkad, dvs när jag är ordentligt utvilad. Det tar på krafterna att jobba natt...

Till er sommarlediga tänkte jag rekommendera två böcker jag själv blivit rekommenderad av Ravn. Busters öron av Maria Ernestam och Synda bekännelser av Alex Kava. Båda är riktiga sträckläsningsböcker om än av lite olika typ. Busters öron handlar om Eva som efter att ha fått en dagbok av sitt barnbarn i födelsedagspresent börjar skriva ner sina memoarer. En inte alltid så lätt uppväxt som präglats av hennes narcissistiska och totalt empatilösa mor blandas med tankar kring nutiden och kärleken för rosor. Men kan man ana att det ligger mer än en hund begravd? Väldigt välskriven och jag blev hela tiden ursinnig på den gräsliga modern som var helt obstinat och alltid vred och vände saker till sin fördel och särskilt till Evas nackdel. Fadern som lamt såg på utan att försöka ingripa var väl inte stort bättre även om han i smyg försökte kompensera Eva för den brist på kärlek hon växer upp med.
Syndabekännelser är en riktig mordgåta med sheriffer, FBI-agent O´dell och barnamord. Boken inleds med att mördaren Jeffrys avrättas dömd för morden på tre små pojkar. Lugnet har åter lagt sig i det lilla samhället när ytterligare en pojke försvinner för att sedan hittas mördad på samma vis som två av de tre mord Jeffrys dömts för. Var den dömde inte skyldig till de mord han dömts för och vem är det som nu mördar små ensamma pojkar och när kommer han slå till igen? En väldigt gripande debutroman som jag läste ut i natt på jobbet. Det gick helt enkelt inte att lägga ifrån mig boken, så bra var den! Nu ska jag fortsätta med Alex Kavas nästa bok "Samlaren".

Mitt största problöem just nu är att jag inte riktigt vet vad som blir nästa stickprojekt. Det är för varmt för en massa tjockt ullgarn, dvs den egendesignade tröjan och Mixology får vänta. Jag skulle egentligen vilja ha en stor och gosig sjal att svepa om mig, men jag har varesig garn eller mönster. Tips?
Det får nog bli ett par sockor i väntan på inspiration.

1 kommentar:

Malin sa...

Ni får ju se till att ha en härligt vistelse i stugan. Kan förresten tipsa om soppåsar som ligger i andra lådan nerifrån. De var precis som jag anade genomskinliga som fryspåsar, men låg utan kartong. Kan även meddela att de tvättlappar som fanns på dasset är slut, och vi lämnade barntvättlappar uppe i stugan.

Vi ska snart rassla till Tyskland. *Ångest*