söndag 15 juni 2008

Inte alltid som man tänkt sig

Trött efter att ha jobbat hela helgen...
Trött efter att haft folk hemma hela helgen...
Trött efter att ha drömt mardrömmar hela natten...
Grinig för att ha umgåtts för lite med sambon under helgen...


Egentligen skulle jag ha varit i säng senast kl. 23.00 igår eftersom jag skulle upp och jobba i morse. Kl. 23.20 maskade jag av hjärtesjalen och kände mig ganska nöjd. Nu ligger den på mina finemangsiga pusselmattor och blockas till rätt storlek och utseende. Imorgon ska jag sy fast några paljetter (det behövdes inte så många för att sjalen skulle få lite mer liv) sen är det bara att vänta på att kunna leverera den till faster utan postens klåfingriga mellanhänder.

Den här sjalen blev lite, lite längre än den förra. Dels använde jag rester från den och dels lyckades jag helt enkelt utnyttja garnet bättre den här gången. Den är lika bred (på ett ungefär), lika mjuk och med några färre skönhetsmissar än den sjal som försvann med hjälp av posten. Garnet är fortfarande drops alpacka, stickorna fortfarande mina Denise storlek 4 och mönstret fortfarande Amimono-huivi.

En stunds letande på Ravlery igår innan caféstickningen med Tvibita resulterade i ett antal utskrivna strumpbeskrivningar. Jag har bland annat påbörjat ett försök till födelsedagssocka till Farmor. Mönstret heter "Falling in love" och är återigen ett hjärtemönster (börjar vi ana en viss besatthet?) men inkluderar även flätor denna gång. Sockan stickas från tån och upp med häl gjord av korta varv - det kommer alltså bli lite nya utmaningar för mig att bemästra och det är ju alltid roligt. (Om man är Ravelry-medlem hittar man beskrivningen här och andra kan se bild på de stickade sockorna upplagd av en norska på Flickr - jag vet fult att länka utan att fråga om lov, men vad gör man...)

Nu ska jag pussa lite på Sambon innan det är dags att knarka kudde.

Inga kommentarer: