måndag 30 juni 2008

Sockor och mera


Sockor med falska flätor:
Garn: Baby Pascal från Järbo
Stickor: 2.5 mm ebenholtz och 2.5 mm metall strumpstickor. (En av trästickorna gick av i slutet på första sockan så då tröttnade jag och bytte till metallstickorna istället. Därför blev den andra sockan mindre än den första, jag stickar tydligen lösare med trä än med metall)
Stickningen var rolig även denna gång, det är ju ett så pass lätt mönster att sockorna växer fram fort. Ska man sen sticka ett par pluttiga 35-ish i storlek så går det ännu fortare.

Decoupage på kakburk och kartong som vanligt. Jag gillar att använda spets som presentsnöre, det har nästan blivit lite av mitt "trademark". Apropå decoupage så håller jag på att göra en löjligt snygg kakburksserie (i alla fall enligt min smak). Jag hittade servetter med ett kopparsticksmotiv i blått som är alldeles förträffligt fint till just kakburkar. Bilder kommer vad det lider, jag måste bara loppisfynda lite fler burkar om det ska bli en serie om fler än två...

Nu är jag halvvägs genom avmaskningen av candleflame. Jag stickar snibbar samtidigt som jag maskar av eftersom jag inte alls fattar hur de menar att kanten egentligen ska se ut enligt mönstret. Svårt att förklara vad jag menar med snibbar men ni får väl se det när sjalen är blockad och klar.

Sambons syster med make har varit i England på semester och med sig hade de ett loppisfyndat mönsterhäfte till mig. Mönster på arantröjor till både stora och små går ju aldrig ur tiden om du frågar mig. Jag tackar och bockar ödmjukast för att de tänkte på lilla mig även på sin semester!

3 kommentarer:

Malin sa...

Jag tror jag ska köra på det där temat med decoupage också. Det verkar lite roligt och lagom enkelt att lära sig. Har inte tålamod med så mycket. :)

Aggregatgrejen till grillen kan du ta till tippen vid tillfälle, vi har ingen användning av den. Synd att den inte passade. Så har jag alltså fixat att slippa ta en tur till elskroten. ;)

Kul att alla orkade mer än de trodde. Det var nog bra att det var lite dåligt väder så att alla var lite mer stilla än om solen skinit!

Anonym sa...

hallo! Det är roligt att umgås genom din blogg ;) Ser fram emot lite träning i morgon!

Undrar du som kan allt (jag menar det!) min dotter vill ha vantar utan fingrar (du har säkert ett bättre namn) och jag har sett dig göra det kan du hjälpa mig?

A

Heldri sa...

Till Malin: ja decoupage is the shit. Man kan få det hyfsat snyggt utan att vara särskilt händig. Behöver inte kunna måla snyggt eller någonting, bara hitta snygga servetter och släta ut medan man lackar!

Till A: Jag ska leta lite musik nu tänkte jag, lite rockigt, härligt 80-taligt så vi blir extra glada och peppade :)
Torgvantar om de har små fingertutor utan topp och Handlovar om de är helt utan fingerdel. Så kallar jag dem iaf. Vill du sticka eller lära dig nålbinda?