måndag 23 juni 2008

Nästan som semester

Inget jobb inbokat den här veckan så det känns nästan som semester. Synd bara att inte Karln får semester än...

Midsommarhelgen avlöpte enligt planerna. Som vanligt går en helg alldeles för fort och snart var det dags att packa ihop och åka hem från stugan. Det känns lite tråkigt att sitta i en lägenhet och lyssna på regnet när jag kunde ha suttit i en hammock på en veranda och lyssnat på regn samtidigt som jag blickat ut över den stålgrå sjön.

Årets första badning är avklarad. Ett morgondopp i söndags innan frukosten - jämrans vad kallt det var! Vi konstaterade även att det är dags att bygga om bryggan. Stora delar av den är från 50-talet och nu börjar virket ge sig. Vill jag verkligen veta vad man impregnerade virke med förr om det har hållit i nära nog 60 år av flitig användning?

Idag ska jag snart bli kidnappad av Tvibita för garninköp och eventuell jordgubbsplockning. Sedan får Sambon kidnappa Lill-M så gör vi ett gisslanutbyte över en middag. Undrar bara vad jag ska köpa för garn för mina tenta-pengar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

min kollega säger att man impregnerade med arsenik & kreosot samt hänvisar till: Var virket bättre förr?: En orientering om traditionellt svenskt virkeskunnande. Nordiska Museet & Riksantikvarieämbetet, Uddevalla 1985 (ISBN 91-7108-208-5) s. 43 ff.

Heldri sa...

Arsenik låter ju inte helt hälsosamt. Jag har för mig att farfar har pratat om något som heter Cuprinol, men det hittar jag bara som ett märke och inte som en ren produkt...

Kul att se att du fortfarande tittar in här :)