måndag 9 juni 2008

Loppisfynd

I lördags brummade jag och Tvibita ut till stans bästa loppis för att försöka göra lite fynd. Jag tycker allt att vi lyckades ganska bra. Så här ser min skörd ut:
  • Det vitröda tyget till höger låg bland dukar men är ganska grovt. För grovt för duk men för tunt för att vara matta - jag är konfunderad. Jag tror att det skulle bli ypperligt som sofflocksöverdrag rent kvalitetsmässigt. Det är 160x190 cm stort så det är nog egentligen lite stort. Till det facila priset av 70kr kan det utan att skämmas få ligga i soffan så länge i väntan på vad det vill vara.
  • Det röda garnet är egentligen mer åt det vinröda hållet än vad bilden visar. Det är 2 hg bomullsgarn, troligtvis tänkt för virkning. Men jag ska nog prova att sticka en bolero eller liknande av det och om inte det funkar så får det väl bli något virkat då.
  • Det rödvita till vänster är ett organzaliknande tyg (mina tygkunskaper sträcker sig inte tillräckligt långt för att jag ska kunna säga exakt vad det är) som tillsammans med någon typ av mindre genomskinligt tyg ska bli en klänning.
  • Den fina burken har det tydligen varit en champangeflaska i men nu kommer den nog få vara hem åt mandelkubbar eller lunchpepparkakor. När den är tom kan den få stå på något bra ställe och se fin ut!
  • Det blåvita högst upp på bilden består av 3 rektangulära (troligtvis) maskinstickade bitar. Vad skaparen hade tänkt dem som vet jag inte men jag ska nog i alla fall sy kuddfodral av dem. För 10kr styck kunde jag bara inte låta bli dem.
  • Bomullstyget med vindruvsklasarna är köpt på den mindre fräscha men mer kända loppisen inne i stan. I fredags fick jag en så tjusigt armband av vännen A och det hade en känsla av 50-tal och gick i plommonlila och grönt. Jag hade sett det här tyget tidigare men inte slagit till, armbandet fick mig att tänka på tyget igen och jag tror att det skulle göra sig ganska bra tillsammans med ett vitt bomullstyg enligt modellen till höger. Armbandet kommer att vara som pricken över i:et. Tyget är egentligen två gardiner så det kommer nog att räcka till ytterligare en klänning som kommer att få vara helmönstrat. Väldigt mycket inte jag men det är roligt att våga lite nytt.
Jag har länge grunnat på idén att sy en kjol av slipsar och på den mindre fräscha loppisen hade de en massa snygga slipsar. Men att köpa slipsar på loppis för 90kr styck gör jag bara inte, sen får slipsarna komma från ett konkursbolag eller inte, de luktade hur som helst lika unket som allting annat där inne. Har du slipsar i rött och svart som du inte använder tar jag gladeligen emot dem!

I natt ska jag gå min första natt på jobbet. Nervöst, hur ska jag orka hålla mig vaken hela natten? Russin och tranbär att knapra på, en cola att smutta på och en ordentlig stickning hoppas jag ska räcka. Jag börjar kl. 21.00 ikväll och går av kl. 09.00 imorgon. Det blir tufft så ni får hålla tummarna. Och hur ska Sambon kunna sova utan mig, för att inte tala om hur han ska komma upp på morgonen!!!

1 kommentar:

Malin sa...

Du finner nu en bild på en liknande grill som den vi har på min blogg..