onsdag 17 september 2008

Mixology avslutad


Mixology

Mönster: Mixology ur Son of Stitch ´n bitch
Garn: Noro Kureyon (färg nr 213) det gick åt ungefär 11 ½ nystan
Stickor: Denise st 6½ mm och 6 mm

Stickupplevelse över lag: Lite monotont med bara räta, det var nästan skönt när det var dags att bryga för fram- och bakstycke så jag fick sticka lite aviga också. Samtidigt är det ju så fantastiskt skönt att inte behöva sy en endaste liten sömm (förutom kragen som stickas dubbelt så lång och sedan viks ner och sys fast mot de upplockade maskorna) så jag tror nästan att det väger upp enformigheten.

Jag gillade mönstret, det var lätt att anpassa till andra längder och storlekar. Extra plus för ärmarna som stickades uppifrån och ned som gjorde att jag kunde prova på Sambon kontinuerligt. För första gången har han ordentligt tilltagna ärmar på en tröja som inte är stor som ett hus! Grundmönstret kommer definitivt att användas igen men med egna tillägg; jag är grymt sugen på att sticka något grått med flätor till Sambon (efter jul).

För en gångs skull blev jag väldigt nöjd med upplockandet av maskor för kragen. Inga stora hål, lagom tätt och kragen fick en perfekt höjd.


Sambon är nöjd, särskilt med ärmar och krage. Han vill fortfarande ha tröjan lite mer blockad så att den hänger lite lösare och det kan han väl få.

Jag tycker väldigt mycket om färgerna på Noro Kueryon, nr 213 som Sambon valde passar väldigt bra nu till hösten och verkar passa de flesta jeanskulörer. Däremot är jag inte nöjd med kvaliteten, det var otroligt mycket småbaggel i garnet, barr, små kvistar mm. Jag var heller inte informerad om att garnet skulle vara så olika hårt spunnet, på vissa ställen var det tunnt och hårt och på andra tjockt och löst. Svårt att få till en snygg masktäthet, men det kanske är det som Worsted/Aran weight står för, vad vet jag. Om jag någon gång i framtiden känner mig onödigt välställd ska jag sticka en Mixology åt Sambon i original garnen Noro Silk garden + alpacka.

För att summera så är både jag och Sambon nöjda! Detta må vara första tröjan jag stickar till honom men definitivt inte den sista och det är troligen inte det sista ni hör om Mixology från mig.