söndag 14 september 2008

Växtfärgningskurs

Indigo reagerar med syre därför ser garnet som tas upp nästan ofärgat ut och vartefter som det tar åt sig syre så ändrar det färg. Längst ner till höger är det andra badet krapp som färgats med indigo.

På dagens kurs färgade vi över två andrabads-krappfärgade nystan med indigo. Två vita nystan blev färgade med indigo och vi kokade bad för att färga med ljung och björklöv. Tyvärr verkade stamkypen för indigon ha passerat sitt bäst-före-datum eller, som man skulle ha sagt om det varit en surdeg, dött. Stamkyp och surdeg verkar för övrigt ha en del gemensamt. Man blandar ihop lite ingredienser, låter dem gogga ihop sig och jäsa ett tag, när man ska använda dem väcker man liv i dem genom att mata dem med samma ingredienser igen. Precis som en surdeg så kan tydligen stamkyp dö och då färgar den inte lika bra (precis som ett surdegsbörd bakat på död surdeg inte jäser som det ska). Till nästa gång har cirkelledaren Tvibita lovat att göra ny stamkyp så ska vi se om inte krappnystanen blir lite mer plommonlila och de rena indigo nystanen mer kraftfullt blå.

Visst ser det mumsigt ut?! Till vänster är det björklöv och till höger ljung. Att koka ljung luktade varmt och mysigt, som honung ungefär.

Så här långt hade jag kommit på Mixology vid kl. 22 igår kväll, innan jag gick och la mig hade jag påbörjat mudden på den vänstra ärmen. Nu är det alltså bara en mudd, ½ ärm med mudd samt halsmudden kvar sen är den färdig! Inte illa pinkat. Jag misstänker dock att jag stickat lite för mycket i helgen. När jag skulle gå och lägga mig igår fick Sambon höra: "Nej nu är det nog bäst att jag lägger mig om jag ska hinna läsa några varv..."

Inga kommentarer: