lördag 13 september 2008

Näsan full av damm

Idag har jag nästan varit produktiv, inte riktigt så effektiv som jag önskat men lite vettigt har jag gjort i alla fall. Bondens marknad besöktes som vanligt (broccoli, morötter, vaxbönor och purpurbönor) och efter en sen frukost var det dags: Städning. Vi hade tänkt städa hela lägenheten men det blev visst inte riktigt så. Vi började i sovrummet där en mindre explosion måste ägt rum i min byrå och garderob, mer kläder var utanför än i dessa förvaringsmöbler. När både mina och sambons kläder var där de skulle vara började jag inventera mitt garninnehav (sambon gjorde det samma med sina tidningar).

Upplagt så här i högar på sängen ser det ut som om jag har ganska mycket garn, men av någon underlig anledning verkar det vara med garn som med kläder; ju mer man har att välja bland desto mindre har man som passar för tillfället. Längst bak vid apan (som för övrigt är mitt allra första gosedjur och heter Jocke) är det mest en massa acryl och andra plastigheter som jag fått ärva från olika håll. De garnerna kanske inte är bland favoriterna men man vet aldrig, det är ju synd att kasta medan man fortfarande har plats över. I mitten ligger från vänster Lovikka i olika färger, sockgarner och ullgarn (både superwashbehandlat och ej). Längst fram från vänster är det bomullsgarn, virkgarn och alpacka. Jag råkade även hitta två påbörjade nålbindningsprojekt: ett par tofflor till en släkting och ett par tre-fingersvantar till mig, kanske man skulle göra färdigt någon gång...
Så här prydligt blev det när jag väl var färdig. 3 lådor med mindre användbart garn (t.ex. acrylgarn) fick bo kvar i förrådet efter att ha omsorterats och inventerats. Om jag får säga det själv (och det får jag ju eftersom det är min blogg) så blev det väldigt bra. Dammfritt, överskådligt och prydligt.

När vi var klara med garn och tidningar kom vi på att vi behövde inhandla lite fler lådor samt en pusselmatta (det låg ett pussel under sängen på en frigolitplatta och såg väldigt dammigt ut). En tripp ut till det stora shoppingcentrat utanför stan och sedan hem igen. Där tog orken slut för städning för idag. Sovrummet blev jättefint, vilket ju i och för sig är trevligt, men nu ser resten av lägenheten så mycket stökigare ut i jämförelse.

Imorgon är det växtfärgning och på måndag är det fulldag i skolan och sedan träning. På tisdag och onsdag borde vi kunna städa vidare/klart för på torsdag är det ju torsdagste igen och då vill vi ha fint!

I fredagskväll stickade jag den andra ärmen lika lång som den första. Nu är det alltså två stycken halva ärmar på tröjan och jag hyser stort hopp om att bli klar med tröjan under veckan. Enda problemet jag har nu är att det garn jag skulle inhandla till den beställda väskan inte fanns inne och Europris ska ha stängt i 1 ½ vecka. Jag fick tag på rött garn, men inte svart. Jag har ett svart nystan hemma och det räcker ungefär till botten. Söta vännen Ravn får nog vänta lite på sin väska är jag rädd. Jag får i stället tillfälle att nysta lite garn till julklappar och kanske till och med hinner börja på den jag längtar efter...Men nu ska jag sticka på Mixology.

1 kommentar:

Malin sa...

Samma för dig som för mig hör jag. Allt som normalt som ligga fint hopvikt i lådor ligger högst upp i garderoben i en knöl. Eller ostrykt på en fåtölj i kontoret och samlar damm tills nästa vända av strykningsfrenesi. (brukar inträffa när Sambon gjort mig lite lagom irriterad.

Men visst känns det underbart den där stunden då allting är i ordning och ser bra ut.

Nu ska jag ta och gå igenom alla böcker för att se vad som ska stanna och vad som ska bort. Jag tror jag tänker maila ut en lista på saker som är under status bortskänkes, innan vi skickar det till Myrorna. Är det nån när och kär som vill ha något som vi inte vill ha så är det väl bättre än att ge det till främlingar...