onsdag 24 september 2008

Väskrapport och inköp

Det blev ingen tid över igår mellan skolan och grattandet, men idag tog jag mig tid mellan pluggandet och lunchen!
Det är inte så fasligt långt kvar nu - hjässan på döskallen, lite omönstrade varv och sedan är det dags för axelremmen. Eftersom det blir mönsterstickning på axelremmen tar den nog en stund att få till men jag tror att slutresultatet är värt det!

När vännen Bananders åkte till Amerikat, eller närmare bestämt New York över en vecka, var jag inte sen att skicka med en beställning på böcker. Folk socks och Knitting on the road (båda av Nancy Bush) är nu i min ägo. Samtidigt tog jag mig i kragen och klickade hem ett ex av Elizabeth Zimmermanns Knitter´s Almanac som jag förståt ska vara en riktig stickbibel. Jag är toknöjd med alla tre köpen. Knitter´s Almanac har mycket trevlig läsning och en hel del bra tips även om det mönstermässigt nog bara är Pi-sjalen som lockar mig. Folk socks innhåller en spännande faktadel om sockans historia samt en hel del mönster som tilltalade mig. Knitting on the road har jag inte lusläst än men verkar även den ha en del trevliga mönster.

När jag höll på med lite julklapps- och presentshopping passade jag på att köpa mig ett härligt lila, entrådigt ullgarn från Kampes. Det blir en Laminaria, det ser ju vem som helst. Frågan är bara om det blir Laminarian eller en kofta som blir min julhelgsstickning...

Ps. visst har vi ett otroligt härligt och vintrigt påslakanset, det lyser till och med i mörkret!

2 kommentarer:

Malin sa...

Men det är ju inte vinter än!!!! Varför börja för tidigt, när det är en underbar höst.

Väskan ser läcker ut, det blev bra med fyrkanter. Men jag måse säga att färgerna var lite "tråkiga", din gröna var det mer zing i.

Men axelremmen låter som en rolig lösning.

Även utan döskallar så måste den väskan vara rätt trevlig!

Heldri sa...

*skrattar* nej än är det inte vinter, men det visste inte vår tvättkorg eftersom det enda rena dubbelpåslakandet var just det vintriga...

egentligen skulle väskan varit svart och lila ilket jag tror skulle passa beställaren extra bra. Synd bara att just lilla ullgarn i rätt grovlek och till rätt pris var stört omöjligt att få tag på.

Om du visste hur många olika modeller på väskor i dubbelstickning som snurrar runt i min stackars hjärna: en helrutig, en randig, en mindre, en större, en med lock, en mer "handväskig", en ryggsäck, en, en ,en ja du förstår... den blir så stadig och bra!