onsdag 8 oktober 2008

Med solen i ögonen

Idag log världen mot mig och jag passade på att le tillbaka!
I skolan hade jag en dugga på morgonen som jag faktiskt - peppar peppar ta i tangentbord- tror gick riktigt bra.
Glad i hågen efter duggan cyklade jag till centrum för att leta kläder till födelsedagskalaset i helgen. Indiska, Lindex och HM gjorde sitt bästa för att ta ner mitt humör och lyckades nästan. med huvudet lite närmare marken och blicken inte lika självsäker klev jag in på Kappahl. Direkt till höger hängde den sötaste klänning jag sett på länge (vilket i och för sig kanske inte är så svårt med tanke på att jag inte såg en enda vettig klänning på de tre tidigare nämnda affärerna) den fanns till och med i min storlek hör och häpna! Slängde klänningen över armen och begav mig till tjockisavdelningen som jag brukar kalla den (fy på mig eller kanske snarare fy på alla butikskedjor som inte kan tillverka en större del av sitt utbud i större storlekar). Som vanligt hittade jag ingenting som föll mig i smaken - konstigt, alla vill väl se ut som ett formlöst tält?- jag styrde istället kosan mot provhytterna för att prova klänningen.

I avdelningen som var i anknytning till provhytterna fick jag syn på en sån söt kofta och vet ni? Den fanns i min storlek! Nu började humöret återhämta sig och jag tog en sväng om på denna "normala" avdelning. Till min stora förvåning och lycka hittade jag min storlek bland nästan alla plagg. Snygga koftor, toppar och byxor allt med lite form och inte bara storblommig jersy. En stor eloge till Kappahl som insett att många människor inte passar särskilt bra i storlek XS och S men att dessa ändå vill kunna ha snygga kläder.

Den söta koftan som fick mig att kika vidare fick tyvärr stanna kvar i affären, jag insåg att jag inte hade något som passar under den då den var ganska urringad, men storleksmässigt satt den som handen i handsken.

Åh, förlåt, ni undrar kanske hur det gick för klänningen. De som ska gratulera min far på lördag får se den live tillsammans med ett av de 3 par strumpbyxor jag köpte.

Om Kappahl fick dagens ros går dagens ris till HM alla gånger. På de "vanliga" avdelningarna, där jag såg en del jag tyckte om, var största storlek medium men oftast bara XS /S eller 32, 34, 36 som är ganska långt ifrån mig. På deras tjockisavdelning "Big is Beautiful" fanns det bara de oformliga tälten som vanligt, ingenting som inspirerade eller triggade shoppingnerven. Jag hoppas verkligen att fler affärer tar efter Kappahl och breddar sitt sortiment även för oss lite mer tilltagna människor. (Lindex får ett litet plus i kanten för de har den enda Bh-typ jag gillar.)

2 kommentarer:

Malin sa...

Grattis till den lyckade shoppingturen...
Allt jag kommer kunna stoltsera med är nya brills. Och antagligen väldigt ömma fötter då min "eventuella hälsporre" antagligen inte kommer uppskatta några av de skor jag kan tänkas välja för kvällen..får väl köpa ett par fina hälinlägg som visar världen mjuka tassar.

Heldri sa...

det låter smärtsammt!