onsdag 1 oktober 2008

Andas, Heldri, andas!

in genom näsan och ut genom munnen, precis som du lärt dig på Pilates. Måndag och tisdag var minst sagt stressiga. Döskalleväskan har växt sakta, sakta, sakta. Jag tror att jag kanske är klar med ena delen av axelremmen snart, måste bara mäta och räkna lite på krympningen.

Igår fick jag reda på vad jag måste göra för att kunna byta från Ekonomprogrammet till Civilekonom. Historik: jag sökte till Civilekonom ht -07, men blev antagen till Ekonom eftersom universitetet inte fått rätt att utexaminera civilekonomer än. Antagningen skedde med löfte om att vi, när universitetet fått examinationsrätt, skulle gå över till civilekonom. Under sommaren kom det brev med förfrågan om man ville byta och att det skulle innebära att man blev tvungen att göra en uppgift för att komplitera Fek A. Igår kom informationen om vad uppgiften innebär: en företagsanalys av slumpvisutdelat företag där man ska behandla de olika moment som ingår i Fek A. Analysen ska motsvara 2 veckors studier, vara minst 12 sidor och lämnas in senast den 21 november.

Enda anledningen till att vi överhuvudtaget ska göra uppgiften verkar vara för att inte alla som läst Fek A ska kunna gå över till Civilekonom utan bara de av oss som sökt det från början och de som i framtiden kommer att söka till programmet. Detta för att det inte ska gå "inflation" i civilekonomer. Det har alltså ingenting med att göra att den Fek vi gick i höstas anses otillräcklig eller liknande utan är bara till för att så att säga skilja agnarna från vetet. Härligt, för vi har ju inte annat att göra med Statistiken inför den tentan och sedan uppstart av nästa kurs (Handelsjuridik). Båda dessa kurser ska ju vara på helfart, dvs 100% och då ska vi på något sätt lyckas klämma in 2 veckor till. Härligt med kvälls- och helgarbete! Nej då, jag är inte alls ironisk... Det känns bara så himla onödigt. Men, men, det är väl bara att göra sitt absoluta bästa och sedan hålla tummarna! Jag börjar på lördag tror jag, då skulle sambon ändå jobba...

Nu ska jag återgå till statistiken.

3 kommentarer:

Malin sa...

Jag önskar lycka till i studerandet. Det kommer säkert gå jättebra. Du verkar ju onekligen ha koll på läget! Men det är ju lite bittert med stress och merarbete. Själv sitter jag och rättar buggar i program när jag ska skapa rapporter. Och egentligen vill jag utveckla inte göra rapporter. Blir inte alltid som man tänkt sig. Idag är vi hundrastare på vår onsdagsmysdag!

Anonym sa...

Ville bara lämna lite konstruktiv reflektion över universitetes hantering av programbytet: DET SUGER!!!

Men jag tror du biter ihop och fixar det där alldeles galant.

Kämpa på.

Heldri sa...

Väldigt konstruktivt, men jag håller med dig... och självklart kommer jag att fixa det galant! Tur är att jag precis som vår far presterar bäst under tidspress