fredag 9 maj 2008

Andningsuppehåll på rätt sätt

Andas - det är ett bra ledord här i livet! Äntligen har den hektiska skolveckan från avgrunden lugnat ned sig och jag kan andas ut med renskrivning av anteckningar på en väldoftande balkong. Igår kväll smygstartade vi helgen med en tur ut till min vättevän Smuug som fyllde år. Jag tror att tjärtvål och en ask med rävavbildning gick hem - med tanke på att hon försökte hänga tvålen om halsen för att kunna sniffa på den bättre så ja... Det blev grillning med mumsig sallad som vättens huskamrat lagat. Fröken Fia-Märta är bestämt den bästa föreningsmamma jag stött på och jag ska försöka övertala henne och släkten att det är hon som bör laga mat när min farmor ska fira sin 80-årsdag.

Jag blev lite rädd där en stund att veckan skulle ha tagit ut sin rätt när jag såg deras 3 hästar gå förbi vedboden och över ån medan jag räknade: 1- 2- 3- 4.. vänta nu, 1-2-3-4-5. 5!? Nu måste jag ha sett i syne. Dådis, Scooby och Evita det blir 1-2-3, tre hästar jag såg fem. Som tur var räknade jag alldeles rätt och såg inte det minsta i syne. Pållarna hade fått sällskap av en sällskapshäst till Dådis och en häst i behov av stallplats. Puh!

Som lite pausmusik medan ni alla tänker på att andas bjuder jag här på ett Youtube klipp med Kjell Höglund - en musiker som toppar min lista över andningsbar musik!



Ibland är det skönt när inte allt blir som planerat. I och med föreningen så har våra helger och andra lediga dagar en tendens att bli uppbokade väldigt tidigt vilket i och för sig är roligt. Det är ju alltid roligt att ha roliga aktiviteter att se fram emot (som växtfärgningskursen nästa helg) men ibland vill man bara stanna upp och andas. Nu i helgen skulle vi egentligen ha byggt tält och paviljong både lördag och söndag. Då ingen bemödat sig med att ordna material, ringa medlemmar eller andra praktiska saker så ställdes byggandet in på obestämd framtid och jag fick sim salabim en hel helg obokad. Detta var i tisdags, i onsdags preliminär bokades hela helgen igen och bekräftades igår. Som tur är så blev det bara roliga saker för hela slanten!

Ikväll blir det fikaoas hos vännen M, där även Smuug och Tvibita kommer att finnas. Stickning, te och goda vänner - kan man önska sig något mer på en fredageftermiddag?
Lite städning av lägenhet och blomplock på balkong har vi tänkt hinna med också innan det blir pyssel i tv-soffan.

På lördag kommer Tvibita och Lill-M hela vägen från stugan bortom all civilisation hem till oss för att spela rollspel. För mig så är rollspel = mycket sticktid! Tipp topp! En paus för körslags final måste nog bokas in för jag kan ju inte missa att se när Hårdrocken erövrar svenska folkets vardagsrum på riktigt!


På söndag blir det skorpbakning innan bilen får brumma ut till föräldrarna för lite kvalitetstid. Jag tror att jag kanske har lyssnat klart på "Män som hatar kvinnor" vid det laget så jag kan låna nästa del av papps. Jag är faktiskt positivt överaskad av boken. Eftersom Stieg Larssons böcker blev aningen upphypade efter hans bortgång så var jag inte säker på om jag verkligen skulle gilla dem. ( Ja, jag erkänner - ibland vägrar jag läsa/lyssna/titta på något bara för att det blivit så omåttligt populärt hos den stora allmänheten och hyllat av media). Meeeen som alla vet kan även den bästa ibland ha fel och det hade jag den här gången - men försök nu inte få mig att tycka att Amanda Jensen är en strålande artist eller andra dumheter för så lättlurad är jag inte!

Just ja, jag får inte glömma att köpa 2 kg sättpotatis till farfar, det skulle vara av den tidiga sorten. Note to self.

Snart dags för lite fotouppdateringar av stickprojekt eller vad säger ni?

Inga kommentarer: