torsdag 22 maj 2008

Just idag:

Idag trillade jag faktiskt ur sängen efter bara ett snooze *kors i taket* det är mycket lättare att komma upp när jag har en bestämd tid att passa. Imorse började skolan redan kl. 8.00 (jämfört med det vanliga kl. 10.00) så det var bara att vakna, duscha, rota fram lite kläder, micra gröt och brygga kaffe innan ljudboken pluggades in i öronen och cykelhjälmen sattes på huvudet. Inget mysigt segdragandes framför nyhetsmorgon med 1-2 varv på stickningen innan plugg alltså.

Efter att ha varit i skolan heeela dagen (jag tror att vi är lite bortskämda med 10-16 alternativt 10-12 hittills på kursen) var jag lite mör i huvudet när jag kom hem. Efter att ha bakat 3 sorters kakor inför lördagen känner jag mig nu ganska nöjd med min dag och grunnar mest på om jag ska orka sticka något innan jag somnar.

Ett ytterligare kors i taket är att på lördag (som är erbarmeligt överbokad) ska Sambon, jag och Pappa hjälpa Farfar att lägga i bryggan vid sommarstugan. När Farfar skulle fylla 80 försökte jag få honom att förstå att det var helt ok att be om hjälp med bryggan, han behöver inte göra det själv. I ytterligare 3 år myglade han och drog på det hela in i det sista utan att våga berätta för mig att han lagt i bryggan själv (som om jag inte skulle märka det i alla fall). Men i år då gubben ska fylla 84 ska vi i alla fall hjälpa till, jag är dock inte riktigt säker på om det är något han har bett om eller om Pappa bara bestämt det. Om det är inte är Farfars initiativ så kan jag ge mig katten på att vi alla tre kommer att få stå på land medan Farfar promt ska visa att det inte alls är svårt att lägga i bryggan själv.

På (den något skeva) bilden här till vänster ser ni ovan nämnda brygga samt den båt Farfar byggt egenhändigt efter instruktioner han hittat i en bok. Båten är tyvärr såld nu då Farfar kände att den krävde för mycket underhåll.

Inga kommentarer: