onsdag 28 maj 2008

Ready for takeoff

eller i alla fall redo för att postas

Hjärtesjal
Mönster: Amimono-Huivi från Ulla
Garn: Drops alpacka, svart, 200g
Stickor: Denise st 4

Jag blev mycket nöjd, jag gillar verkligen den svala men samtidigt varma känslan av den mjuka alpackan. Mönstret (när jag fått det översatt) var lättläst och jag lärde mig diagrammet hyffsat fort. Om jag skulle sticka fler, vilket är mycket troligt, skulle jag göra den åtminstone 1 rapport smalare eller använda 50 g garn till. Till min breda rygg är den nästan i kortaste laget men jag vet att mottagaren är mindre än vad jag är så det ska nog gå bra.
Lyckliga jag hittade precis den sjalnål jag letade efter; jag visste att jag ville ha en cirkulär i pärlemor eftersom det skulle lysa upp sjalen lite, nästan som ett smycke. Nålen som hörde till "spännet" var verkligen under all kritik, den såg ut som en godisklubbepinne och flisade sig bara man tittade på den. Istället modifierade jag en av de många nålbindningsnålar Farfar gjort och genast blev det lite mer klass på det hela. Nu återstår bara att skriva något finurligt på ett fint kort samt köpa ett vadderat kuvert och räkna ut hur många frimärken som behövs. Jag hoppas verkligen att mottagaren kommer att bli glad för sjalen!

Två dagar kvar till tenta. Ett kapitel kvar att läsa i kurslitteraturen sedan är det repetition som gäller. Ska vi våga hoppas på att jag får handla garnrelaterat för 500kr den här gången då? Som vanligt känner jag att det kan komma att gå hur som helst, jag kan få U, G eller VG, allt beror på vilka frågor som ställs och hur mycket hjärnsläpp jag får. Jag känner i alla fall att jag har hängt med på föreläsningar och lektioner utan nämnvärda problem. Det övergripande sitter, nu är det bara att nöta detaljer!

Inga kommentarer: