tisdag 5 oktober 2010

Färdiga sockar sen länge

Marknadsklubbesockor med lakritssmak



Mönster: jag stickade som vanligt med magic loop och från tån. Den här gången prövade jag att göra Dödergöks istickade häl istället för förkortade varv som jag brukar. Det blev en fin och bekväm häl men jag tycker nog att det förtar lite av meningen med att sticka sockan från tån upp. Visserligen skulle jag väl ha kunnat satt skaftmaskorna på en tråd för att först sticka hälen och sedan kunna sticka skaftet tills garnet tog slut men det känns som onödigt pill. Eller så kanske jag prövar att göra så på Rick's bane, jag vet inte.

Garn: Mellanraggi färgnr  28010, inköpt i somras när jag besökte Stickarboa i Nora. Garnet är mycket trevligt att sticka i och jag gillar verkligen färgerna. På nystan såg det verkligen ut som marknadsklubbor med lakritssmak därav namnet på sockorna. Stickarboa är väl värt ett besök om man har vägen förbi Nora, en butik där man alltid känner sig välkommen och får den bästa tänkbara servicen.


Stickor: Addi 100cm lång och storlek 3mm är perfekt till magic loop och det blev lagom täta strumpor med min stickfasthet.


Stickupplevelse överlag: En väldigt enkel stickning med fint resultat. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att sticka ett par till, fast långa nog att gå över knät, perfekt till kjol/klänning i vinter (tänka sig på önskelistan står faktiskt 6 nystan av nr 28010 eller 28020 - vilket sammanträffande)

...who worked at the candy store (selling marknadsklubbor med lakritssmak of course)

1 kommentar:

Lilli sa...

Så söta sockor! De ser verkligen ut som lakrisklubborna gjorde :) Läckert i dubbel bemärkelse!