måndag 11 oktober 2010

Tårtsökaren söker...

...tårtor!


Det vankas kalas i vättehålan, två helger på raken närmare bestämt. När det är kalas är det väl tradition att man ska äta tårta, däremot har jag ingen traditionell tårta som jag bjuder på varje år. Jag tycker det är roligt att testa nya tårtor och gillar det mesta: chokladtårtor, marsipantårtor, marängtårtor osv. Det enda jag inte är överdrivet förtjust i är gräddtårtor.

Jag har gjort en sökning på allt om mat.se och där finns det ju hur många tårtor som helst. Vilken är din favorittårta? Överös mig med recept, tips, råd, önskemål!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Dotterns kladdkaketårta med chokladgansch mellan är bara bäst och räcker längst för den är supermäktig men goood!!!

Heldri sa...

Det lät inte helt otäckt...

Anonym sa...

Den är inte alls otäck och det är ett familjerecept kan man väl kalla det men man börjar med att göra två runda kladdkakor som man tycker är goda vi brukar prova lite olika recept på det men sen när kakorna har kallnat gör man en chokladgegga bestående av...

175g mörk choklad (eller 50-50 med ljus och mörk beroende på vad man gillar)
250g osaltat smör,rumstempererat
4½ dl floursocker,siktat
1 msk vaniljsocker

smält chokladen i mikro eller över vattenbad och låt den svalna lite.
I en annan skål rör du smöret tills det är mjukt och ljust och tillsätt sen det siktade floursockret vispa tills lätt och pösigt.
Tillsätt sen försiktigt vaniljsockret och chokladen och blanda tills blankt och slätt.
Lägg detta mella kladdkakorna och toppa med grädde.
Ät och njut....

Heldri sa...

Åh, tack så mycket! Det ska definitivt testas. Jag tror bestämt att mitt vanliga kladdkakerecept med whiskey eller rom i kan passa ganska bra. Mmmm choklad!

Å sa...

Favoriten är vår bröllopstårta. Den var ju hur god som helst. Det verkar som jag inte är den enda som är helt tokig i choklad ;)

Heldri sa...

Å: Ja den var riktigt mumsig. Choklad, citron och blåbär var det va?

Malin sa...

Min favvo är (rätt givet) den jag hade i somras, med lemon curd och grädde och mängder med jordgubbar (men det går även med andra bär, kanske höstens blåbär..

Å sa...

Jupp, det var en citronkräm med blåbär uppepå. I själva kakan ska det vara bitar av mörk choklad.

Heldri sa...

Malin: jag har tänkt mig nåt liknande till släktmiddagen, fast med marängbotten eller nåt liknande.