lördag 2 oktober 2010

Garn från Tallinn

Jag tänkte att det kanske var på tiden att jag visar vad jag köpte för garn när vi var i Tallinn. Nu har jag fått rätt bildbehandlingsprogram i den bärbara och därmed finns det inga egentliga ursäkter längre.

Först ut blir två tunna garner i merinoull som jag hade tänkt sticka sjalar av. Det vänstra är mörkt brunt även om det ser ganska svart ut på bilden. Det högra tänkte jag nog sticka en estnisk sjal ur Knitted Lace of Estonia, det känns helt rätt. Båda garnerna är otroligt mjuka och gosiga, det kommer att bli riktigt bra sjalar som värmer gott i vinter.



Sen blev det lite supersport som jag tänkte sticka Hansa mittens av, detta förutsatt att jag klarar av konststycket att sticka flerfärgat.



Jag förälskade mig även i tre härvor merinoull i en vackert blå ton med inslag av grönt. Vanligtvis är jag inte så förtjust i blått men den här koftan kommer att passa utmärkt till en av mina klänningar jag sydde i somras. Som ni kanske ser på bilden har jag provstickat en liten lapp och bestämt mig för att det får bli dubbeltgarn på stickor 2,5. Åh, så snyggt det kommer att bli när jag väl har räknat ut hur mönstret ska konstrueras.



Slutligen (efter mycket velande) blev det även en kon med bomullsgarn. Jag minns inte hur mycket det är på konen men tanken är i alla fall att det ska bli virkade detaljer till hemsydda kläder.

Sen blev det inte så mycket mer inhandlat. Jag kände mig ganska obeslutsam och hittade inte riktigt det jag letade efter, dessutom glömde jag bort att titta efter lite garn till planerade projekt. Därmed kunde jag sätta tillbaka lite pengar på semesterkontot till nästa år. Kanske blir det lite garn inköpt under vår tur till Öland och Visby...

2 kommentarer:

Å sa...

Vi får leta då. Brukar klappa på mitt merinoullgarn ibland, det är ju så underbart! Ska bara bli klar med tunkikan först...

Å sa...

tunikan menade jag... fingrarna slinter ibland...