fredag 22 oktober 2010

Framsteg

Det ser lovande ut inför morgondagens afternoon tea. I förrgår blev det apelsin- och chokladskorpor (lätt brända men ätbara)bakade, igår bakade jag två sorters Herman och idag har jag lyckats fått till sirapskakor, earl grey biscuits och tårtbotten. Innan jag har lagt mig ikväll ska jag ha lagt ihop tårtan (chokladtryffel och björnbärskompott).

Tårtan kommer nog att få namnet "Mother of all fuck ups", för som vi alla vet är assumption the mother of all fuck ups. Först gjorde jag det felaktiga antagandet att tro att vi hade rabarber kvar i frysen, nu när jag tänker efter så kommer jag ju faktiskt ihåg att vi bakade paj på sista påsen när vi frostade av frysen. Således blev rabarberkompotten en björnbärskompott. Sedan antog jag att vi hade köpt tillräckligt mycket strösocker till allt bakande, men det saknades 1 dl till tårtan och så måste vi köpa mer till sconesbaket. Sista dl till tårtan fick bli farin socker. Så två antaganden kan vara det som gör att tårtan smakar päckel, jag tror i och för sig att den ska bli bra ändå men man vet ju aldrig, det återstår att se.

Bilder på tårtan kommer under helgen. Om Sambon lyckas med dekoreringen enligt mina anvisningar kan det nog bli en riktigt läcker tårta...

Kvar till imorgon är att baka scones, göra snittar, dekorera tårtan, ta en vända med dammsugaren och våttorka golven. Som tur är kommer jag att ha både Sambon och Länsförrädaren till hjälp. Nu ska jag nog sätta mig och andas en stund för än är förkylningen inte över och det mesta är väldigt tungt att göra.

1 kommentar:

Lilli sa...

Hoppas allt gick bra med städningen, baket och allt donande :) Det blir säkert fina stickade sockor och tröja framöver. Man får sticka när man hinner och när det är roligt :)