onsdag 6 oktober 2010

Sjal från i somras



Aeolian

Bilden är tagen medan jag  fortfarande stickade sjalen, de grå strecken nere till vänster är en livlina.


Mönster: Aeolian av Elizabeth Freeman.
Jag älskade att sticka Laminaria, som är ett annat sjalmönster från samma designer, både en och två gånger. Därför tvekade jag inte en sekund innan jag skrev upp Aeolian i min stick-kö men sen tog det ett tag innan jag väl satte igång med stickandet. Antar att något avskräckte mig, kanske var det pärlorna, kanske var det muscherna. När jag väl börjat var det inga tveksamheter längre, ett väldigt välskrivet mönster.

 
Garn: Elegant från Tee tee. Ett mjukt och svalt garn med en underbar lyster. Jag tvekade länge mellan gröna eller röda pärlor, men det var bara de gröna som gav en glans som matchade garnet så så fick det bli. Eftersom garnet är så svalt lämpar sig sjalen alldeles utmärkt även när det är ganska varmt ute, perfekt för mig som vill använda sjal ofta.


Stickor: Knitpro i rosenträ storlek 4mm ur mitt underbara lyxset. De är verkligen så fantastiska att sticka med som de verkar!

Stickupplevelse överlag: Härligt garn, underbara stickor, första försöket för både pärlor och muscher. Pärlorna plockade jag dit efter hand  med hjälp av virknål annars hade jag nog aldrig orkat med. Muscherna lyckades jag aldrig göra lösa nog för att kunna få stickorna igenom på avigsidan istället "fuskade" jag och använde virknål igen för att få en avigmaska. Fusk eller inte, det fungerade i alla fall och jag tycker att muscherna blev riktigt snygga. Det gick ganska fort att sticka sjalen när jag väl var igång, desto värre var det med blockningen. Maken till svårblockad sjal har jag väl aldrig varit med om! Slutresultatet är dock väl värt mödan - sjalen känns som ett smycke och har fått många kommentarer hittills.

Inga kommentarer: