torsdag 14 oktober 2010

Fiskrens utan fiskrens

eller monsterbyxor utan monster...

eller

I´ve got stripes


Mönster: Monsterbukser, (ravelry, Tonjejenta's hobbyblogg som mönstret kommer ifrån går inte att hitta just nu). Inga större svårigheter att förstå, trots att det är skrivet på norska.
Eftersom jag inte lyckades klura ut hur jag skulle få dit fiskbenet så det blev snyggt valde jag att göra några t-shirtar istället. Jag använde textilfärg och det hela underlättades av de schabloner jag tvingat Sambon att göra. Nån gång under Gudsonens småbarnsperiod kanske jag hinner göra ett par riktiga monsterbukser också, det borde man väl kunna ha upp till 3-4 års ålder i alla fall.

Den ena t-shirten fick en liten fisk som är tänkt att anspela på slipsar.

Garn: Jag stickade med dubbelt lanett och det var i det här projektet jag förälskade mig i garnets mjukhet. De randiga benen fick mig riktigt spinna loss i ett hav av inspiration. Randiga koftor,randiga handlovar, randiga långstrumpor, randiga ja allt är snyggt i randigt. Men ett par randiga handlovar i modellen Great weekend mitts kommer det definitivt bli i lanett. Jag ska nog även försöka få till en randig kofta vad det lider.

Den andra t-shirten (som ännu är några nummer för stor) fick en lite större fisk över bröstet.

Stickor: rundsticka 4mm och sedan stickade jag för ovanlighetens skull benen ett i taget med strumpstickor i rosenträ.

 Söt som få är han Gudsonen även om jag kapat bort huvudet och trots att kläderna ännu är lite stora. Söt som gröt!

Stickupplevelse överlag: Ett roligt projekt. Främst fascinerades jag över hur inspirerad jag kunde bli av något så enkelt som vit och svart randigt. Byxorna har egentligen varit färdigstickade sedan i början av maj men sedan velade jag fram och tillbaka i flera månader hur jag skulle göra med fiskbenet.

Medan färgen torkade på de små fisktröjorna låg de av någon anledning på mitt sybord alldeles bredvid det tyg jag sytt en kjol av. Snyggare rock-kombo har sällan skådats. Följaktligen bar det sig inte bättre än att jag blev tvungen att måla en top till mig själv också. Så småningom kommer väl även den tillsammans med kjolen att fångas på bild och sedan bloggas...


2 kommentarer:

Anonym sa...

Fiiina fisken! (eller, det som är kvar av den...) /Långemans syster

Stitchordie sa...

Mycket fina byxor!