söndag 7 november 2010

Booga bag

Luther played the boogie



Mönster: Booga bag från Blach sheep Bags. Otroligt enkelt mönster och väskan fick en väldigt bra form som känns stadig efter tovning.

 Innan tovningen var väskan en ganska slapp och eländig syn. 

Garn: Sarek i färg 1925, 4½ nystan gick åt. Jag fick garnet i julklapp av Sambon förra året och det tog lång tid innan jag bestämde mig för vad det skulle bli. På nystanet såg färgerna helt annorlunda ut och jag var väl lite tveksam till om det överhuvudtaget skulle bli snyggt. Nu när jag  ser garnet uppstickat känner jag att en väst eller ärmlös tröja inte skulle vara helt fel. Jag skulle kunna tänka mig att antingen sticka randigt tillsammans med ett enfärgat garn eller också sticka oket i Sarek och kroppen i någon av färgerna, grönt vore snyggt. Undrar hur långt jag kommer på de 3½ nystan jag har kvar... Dagens lärdom: provsticka ett garn innan du bestämmer dig för att det inte kommer att bli snyggt!

Stickor: 7mm knitpro rosenträ. Det var kul att få prova en av de större storlekarna då jag oftast tycks hålla mig mellan 3-5mm när jag stickar. Dessa var lika behagliga att sticka med som de mindre storlekarna och dessutom gick stickningen fort! Tre dagar från uppläggning till avmaskning känns produktivt.


Stickupplevelse överlag: Ibland är det så himla skönt att sticka något riktigt enkelt. Låta hjärnan slappna av och bara sticka maska efter maska. Det här var verkligen en sådan stickning. Nu när skolan kör på för fullt och jag läser dubbla kurser  är det nog sådana här stickningar jag behöver, kom gärna med förslag på sjalar, väskor, vantar eller vad det nu kan vara som är lagom stora, lagom lätta men som inte blir så enkla och repetitiva att de bli tråkiga.

Jag kanske borde ha nöjt mig med att tova väskan i 40 grader istället för 60. Nu blev den väldigt tovad och kraften i färgerna suddades ut en del, men så kan det gå när man försöker tova både väska och tofflor samtidigt... 

Inga kommentarer: