tisdag 9 november 2010

Sommarens första klänning

Rubriken kanske känns lite så där med tanke på att vi är en bit in i november och snön vräker ner, men det här var faktiskt den första klänningen jag sydde i somras så jag ljuger i alla fall inte. Tyget inhandlades billigt i en tillfällig butik som sålde rest- och konkurspartier, det fanns ingen innehållsdeklaration men jag gissar att det är någon blandning av ull och polyester.

Så här noggrann är jag ytterst sällan när jag klipper ut mina bitar, men nån gång ska väl vara den första. Klänningen skulle dessutom premiär bäras på en begravning så jag la verkligen manken till för att det inte skulle se alltför oproffsigt ut. Mönstret har jag tagit från en favoritklänning och anpassat ytterligare efter mina mått samt ändrat lite här och där. Originalklänningen har knappar hela vägen mitt fram t.ex.

Efter några timmar vid symaskinen och lite funderande och räknande för att få vecken i rätt storlek var den äntligen färdig. Jag är mycket nöjd och stolt över mitt första riktigt seriösa försök till icke-medeltidsinspirerad klänning. För att vara helt självlärd tycker jag att jag har lyckats riktigt bra även om det finns vissa delar som jag ändrar vartefter jag syr fler klänningar efter mönstret. Framstycket skulle t.ex. inte behöva vara så rynkigt mot ärmhålet och det kunde även ha varit lite längre, men vad sjutton jag lär mig.


Fickor var inte helt enkelt att räkna ut hur de skulle sys. Möjligen hamnade de lite väl långt ned men vad gör väl det. Nöjd, nöjd, nöjd!

2 kommentarer:

Malin sa...

finfin!

Det är en fin modell av klänning du hittar. Du passar mycket bra i den! Så, jag ville bara säga det.

Nu ska jag jobba och bli varm!

Å sa...

Tycker alla dina klänningar och kjolar har blivit kanon. Ska ge mig på något liknande när jag har tid.