onsdag 17 november 2010

Födelsedagsklänningen

Nu är det dags för det senaste av mina sömnadsäventyr: födelsedagsklänningen.

Det var inte lätt att fota en svartklänning i kallt, skarpt ljus...

Samma modell som tidigare klänningar men den här gången gjorde jag ryggen kortare och bystpartiet längre, jag gjorde även insnitt under och på sidan av bysten för bästa möjlig passform. Framstycket och ärmarna är klädda i spets för att göra klänningen lite festligare än vad en ren manchesterklänning skulle vara. Givetvis är det fickor i sidorna, även när man är finklädd är det bra att vara praktisk!

utan att få fruktansvärt överexponerade armar...
För en gångs skull bestämde jag mig för att vara riktigt seriös och göra en infodring i halsen. Oftast brukar jag bara fålla med dubbel invikning eller sätta ett kantband, då jag har fått för mig att infodringar ska vara svåra att göra. Var jag fått den villfarelsen ifrån vet jag inte men det var verkligen inte svårt och det blev lätt den snyggaste halsringning jag någonsin gjort!

riktigt så här blek är jag alltså inte...


Nu har jag inget mer färdigsytt som inte bloggats än, men det ligger två fina ylletyger och väntar på att bli varma och goa vinterklänningar. Det ena är hundtandsmönstrat i rosa/rött och svart och det andra tyget är rutigt i beiget, brunt och svart (om jag minns rätt). Har ni några förslag på hur klänningarna kan se ut?

2 kommentarer:

mary-ann sa...

jättefin klänning :)
syr man klänning i ylletyg så tycker jag att man skal hålla seg till enkla raka linjer...annars så blir det lätt "bylsigt"

Heldri sa...

Jo,det kan jag nog hålla med om. Jag ser nog faktiskt något ganska rakt framför mig när jag försöker visualisera klänningarna.