tisdag 23 november 2010

Lost in translation

Det glittriga garnet från hemlisen kommer kanske förvandlas till en snigelmössa. Om google hjälper till med översättningen kan det gå så här:

"Om tjockleken på garnet är olika, du anpassa antalet ögon. Om du oroar dig lite annorlunda."


Om jag oroar mig lite annorlunda? Jag vet inte, jag vill nog tro att jag oroar mig ungefär som alla andra. Just när det kommer till handarbete oroar jag mig sällan, det känns helt enkelt inte som ett livsavgörande område där jag behöver oroa mig särskilt mycket.


I skolan oroar jag mig för att hinna göra klart uppgifter i tid. Jag oroar mig för att vara tillräckligt duktig. Jag oroar mig för att något ska gå fel med ansökningar och liknande så att CSN ska strula. 


CSN leder inte helt osökt över till oro kring pengar. Hur får man dem att räcka till på bästa sätt så att både Sambon och jag blir nöjda? Oro för hur vi ska kunna spara så mycket som möjligt till avbetalning av lån, bröllop, ny bil, framtida bostad, semestrar, m.m. utan att Sambon ska behöva känna att han jobbar men ändå inte har pengar att röra sig med. 


Jag oroar mig för vad framtiden kommer att bära med sig. Kommer jag att få ett givande arbete efter studierna? Kommer vi någonsin kunna uppfylla våra drömmar?


Ibland oroar jag mig för vad andra tycker och tänker om mig. Sa jag något dumt nu? Missförstod han/hon mig? Det är inte lätt att hitta en balans mellan att vilja vara alla till lags och att inte tappa bort sig själv. 


Det finns mycket man kan oroa sig för här i livet, men inte oroar jag mig särskilt annorlunda inte. Och oftast försöker jag faktiskt att inte oroa mig alls. Det mesta brukar ju faktiskt ordna sig ändå!

3 kommentarer:

Den där Malin sa...

Det är bra att tänka att det ordnar sig, lite av mottot i familjen. Så säger ju alltid Ryttarn...

Det ordnar sig alltid! Snart har du ett bra jobb med bra betalt och ni vinner på lotto och köper ny bil (man behöver inte vinna på lotto) och gifter er i dagarna tre och hittar drömhuset med drömläget. Och garnet kommer alltid att räcka.. ;)

Nika sa...

helt underbar översättning det där med "oroa sig annorlunda":-).

Känns kanske som en variant på att "inte ha oroat sig tillräckligt". Inte nog med att man har bekymmer här i livet utan dessutom ska man oroa sig för dem på rätt sätt, i rätt mängd!

Väldigt klurigt det där med ekonomoin när man tjänar olika. Vad är rättvist, egentligen?

Heldri sa...

Malin: Jag har egentligen lite för mycket "det ordnar sig" i mig- Ibland kommer verkligheten ikapp mig dock, oftast efter att Sambon har varit i en låg period...

Nika: Ja, ekonomifördelning kan man ju dra till sin spets på många olika sätt. Vi har valt att ha gemensam ekonomi och har så haft i princip enda sen dag 1. Ibland har jag tjänat mer och ibland har han tjänat mer. Vissa räkningar hör mest till mig och vissa hör mest till honom. Vi ser det som att i det långa loppet jämnar det nog ut sig. Men jag ser onekligen fram emot att kunna bidra med mer per månad när jag börjar jobba...