torsdag 11 november 2010

Pilutta dig, Madicken

Klänning nr 2 som syddes under sommaren. Jag invigde den på Sonisphere festival i augusti och Kusin Piggelin kommenterade den som något som påminde om Madicken.


Tyget kommer, precis som till klänning nr 1, från den tillfälliga butiken och är 100% bomull. Jag var nog in i butiken minst tre gånger och velade fram och tillbaka över det här tyget. Det är ju blått och jag är inte så fasligt blå. Men rutigt är ju snyggt och det är ju även en del svart i tyget, skulle jag verkligen använda en klänning som var blå? Slutligen bestämde jag mig för att chansa, jag har för mig att tyget kostade runt 50kr metern så det var ju ingen faslig investering direkt. På bilden ovan kan man nästan ana hur nöjd jag blev!


Mönstret är i princip detsamma som till den första klänningen med några ändringar:
  • Ett improviserat framstycke som går omlott
  • Inga ärmar
  • Motveck istället för enkla veck
  • Kil fram och bak för extra vidd
  • Påsydda fickor
Man skulle väl kanske kunna säga att jag har hittat en modell på klänning som jag verkligen gillar. Figursytt upptill och med mycket vidd nertill. Eftersom jag är som smalast alldeles under bysten är det ju kul att kunna framhäva det samtidigt som magen döljs.


Det är så sjukt praktiskt med fickor på klänningar. Jag föredrar att använda kjol eller klänning framför byxor men många köpemodeller saknar fickor helt. Var ska man förvara mobilen och nycklarna om man inte har fickor? Visst kan man ha handväska men ibland är det skönt att vara utan och då är fickor ett måste.

4 kommentarer:

Å sa...

Du är inte lika söt som du brukar vara på bilden. Du ser lite suddig ut. Hoppas det bara var tillfälligt :) Vad gör ni på lördag?

Heldri sa...

Ja, jag vet inte riktigt vad jag hade druckit den dagen men starkt måste det ha varit. På lördag är det planerat en Du&Jag-dag, en sväng ut till Marieberg, lite plock i lägenheten och sedan bara mys.

Malin sa...

Lite på kanelen alltså.. ;)

Heldri sa...

Precis!