onsdag 16 november 2011

Ett bortglömt FO

Upptäckte att jag inte Fo-bloggat den lilla hjälmmössan jag stickade av restgarner i lanett och opera. Den vita lanetten använde jag två trådar av för att få det att bli samma grovlek som opera garnet. Det tog ganska precis en dag att sticka mössan medan jag och Dea tittade på 10th kingdom, så det var ett snabbt och trivsamt projekt.  

En extremt dålig bild, men bättre blev det inte.

Mönstret är Sweet baby cap, ett fint och lättstickat mönster. Mössan stickas från ytterkanten och in med minskningar och ökningar som ger formen, detta gör att inga sömmar behövs! Som knytband stickas två i-cord snoddar. Snabbt, enkelt och fint.

Jag stickade minsta storleken men antar att garn och stickor gjorde att mössan blev lite för stor för Brorsbarnet.  Tur att vintern är lång och att barn växer fort, mössan kommer nog passa innan det är slut på den säsongen för små barn.

3 kommentarer:

Hedvig sa...

Fina, dova färger. :)

Malin sa...

Bönan prövade den idag men det behövs en vuxen som håller henne och en som håller kameran för att få ordning på bilderiet.

Dock så var passformen lite mysko, öronlapparna hamnade liksom lite långt bak och men hela mössan åkte framåt., kan vara att den fortfarande är lite stor, men arg vart hon. så snabbt som tusan fick jag slita av den. kan ha varit för varm också. hon är då varmblodig den där.

Enklare att visa på bild då när hon är vaken nästa gång så tar vi lite bilder och skickar.

Heldri sa...

Stackars Bönan vad hon får utstå med en stickande faster!