måndag 14 november 2011

Färdig klänning

Färdig, använd och fotad samt nu bloggad. Behöver jag säga att jag blev rätt nöjd med den här? 


Tyget är 100 % bomull som jag köpte på Calletex i somras. Det tog ganska lång tid innan jag vågade sätta saxen i det eftersom jag hade sådan beslutsångest kring hur jag ville att den skulle se ut. Slutligen bestämde jag mig för att göra en ganska enkel klänning som jag senare kan komplettera med en bolero med krage. Livet är taget från ett Sofias ateljé mönster med figursydd 1400-tals klänning. Jag har dock i omgångar provat och ändrat för att få det att passa mig perfekt.


 Klänningen är rätt tajt, det är precis att den går att dra ned över bysten, hade den varit några millimeter tajtare hade jag behövt blixtlås. Även om jag velade i valet av klänningsmodell visste jag hela tiden att jag ville ha en avdelning under bysten med det röda tyget.


Om någon vad det minsta tveksam kan jag upplysa er om att det givetvis är fickor i sidorna. Fickorna är sydda i det röda tyget men skymtar sällan utan blir mest en liten extra piff om någon skulle råka se när jag stoppar händerna i fickorna.


Kjolen består av två hela tygbredder (en fram och en bak). De är sydda så som jag tycker blir snyggast: ett motveck i mitten och sedan enkla veck som riktas mot mitten.



 Disa röstade ju för att det skulle bli en v-ringad hals på klänningen och så fick det bli. Jag plockade även upp det röda tyget igen för lite extra utsmyckning. För att slippa göra en invikning på det röda tyget, vilket jag vet skulle ha blivit snett och knöggligt och inte alls bra, sydde jag fast det svarta satinbandet över kanten. Sedan är det en infodring för få den övre sömmen (närmast halsen) att bli snygg också.

Nu fattas bara en bolero som jag tänker sy i enfärgat svart tyg och fodra med det röda tyget med skallar.



Studiobilderna är tagna av Sambon och Daniel Engdahl, närbilderna står jag för.


8 kommentarer:

Bror sa...

Supersnygg!
Även jag tänkte V-ringad direkt när jag såg tyget, men glömde bort att kommentera det. Kul att det blev V.
Den passar dig som hand i handske, eller ska man säga kropp i klänning?

Fina bilder också.

Heldri sa...

Tackar! Apropå bilderna så är det ju så mycket lättare att få fina bilder när man har en fotograf och en studio. Det är ju förresten även ett bra tips på julklapp till nya och gamla farföräldrar. En studiobild på den nya familjen alltså.

disa sa...

Makalöst fin!! Ursnygg! V ringning vart perfekt och du passar otroligt bra i denna klänning!! Men så har du ju skräddarsytt den för dig med. *ler* Vad duktig du är!!

Heldri sa...

disa: tackar! Jo det är ju lite lättare att få hemsydda kläder att sitta som de ska än köpekläder som är designade för att passa "alla".

Pixi sa...

Ursnygg!! Den är perfekt!=)

Hedvig sa...

Den blev verkligen huuuur snygg som helst! Bra jobbat!:)

Kerstin sa...

Hej! jag hittade dej via Ravelry och frågan du hade till mej ang Lanett-garnet. Vilken fin blogg du har, och vad fina saker du gör, wau!!! tycker om många saker jag hittar här, och denhär klänningen är jättefin!

Heldri sa...

Pixi & Hedvig: Tack, det är riktigt roligt att fler än jag gillar det jag gjort. Lite bekräftelse är ju aldrig fel :)

Kerstin: välkommen hit, hoppas du tittar in igen! Och tack för ditt svar om lanett.