torsdag 3 november 2011

Ett projekt blir till - part 2

(del 1 finns att läsa här)

Jag satt där med två nystan entrådigt ullgarn i en kycklinggul färg och fyra nystan natur/beige sockgarn (fuga: 50% ull, 50% akryl) och kände hopplösheten smyga sig på.


Jag började nålbinda en tåspets med två trådar av det kycklinggula garnet. Försökte intala mig att det visst blir bra, jag får väl erbjuda mig att laga sockorna vartefter de går sönder. Att de skulle komma att gå sönder var jag övertygad om. Sockor nålbundna (eller för den delen stickade) i obehandlat, 100% ullgarn gör gärna det, särskilt om sockorna ska användas i skor. Visst, som sockor till en vikingadräkt kanske de inte skulle utsättas för dagligt slitage men förr eller senare (troligen förr) skulle de gå sönder.



Vad hjälper det att försöka tänka positiva tankar när garnet likt förbaskat kändes fel i handlaget? Rätta känslan i stygnen (Dalby) ville inte infinna sig och det kändes verkligen som att kämpa i uppförsbacke. För att känna efter om det verkligen var garnet som bråkade och inte mina händer provade jag att binda en tåspets av sockgarnet. Vilken skillnad! Stygnen sydde sig själva och det var en fröjd att lägga varv på varv i förhållandevis rask takt. Visst skulle det kunna bli sockor av detta garn, men färgen var ju inte rätt.




Kanske går det att färga? Efter att ha letat mig blå på nätet efter information om det går att antingen växtfärga eller använda Färgkrafts färgpulver på ett ullgarn med 50% akryl kände jag hur frustrationen började smyga fram igen. Inga tydliga svar någonstans. Att chansa när det gäller ett beställningsarbete är inte riktigt min melodi och så var jag tillbaka på ruta 1 igen. Ingenting fungerade...

fortsättning följer

5 kommentarer:

Hedvig sa...

Ha ha, underbart skriven liten följetong... Jag emotser fortsättningen med spänning! ;)

disa sa...

Jag har fortfarande tre senapsgula sockgarns nystan kvar till salu. (75 procent ull och 25 procent polamyid eller hur det stavas) Jag har aldrig testat att växtfärga ett garn med 50 procent syntet i sig faktiskt. Men med 25 procent så går det ju utmärkt! =)

Heldri sa...

Hedvig: Tackar, man får ju göra det bästa man kan av situationen ;)

disa: Det hade absolut varit ett alternativ, men idag lyckades jag faktiskt hitta det perfekta garnet!
Förresten, märker du någon skillnad när du färgar 100% ull och ull som är uppblandat med syntetiskt?

disa sa...

Hittils har jag inte märkt någon skillnad på själva färgningen, men på tvättandet. Jag använder ull och silke tvättmedel och när syntet är blandat med ull (och hundra procent bomullsgarn med för den delen) ska man vara VÄÄÄÄÄLDIGT försiktig med tvättningen. PYTTE lite tvättmedel, annars får man skölja över fyrtio gånger. Tappade räkningen efter jag räknat till fyrtio sköljningar.....svor och hade mig första gången jag testade att färga sockgarn.

Heldri sa...

Tack för varningen/tipset!